رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما:

ضبط سمفونی «هفت‌اقلیم» از آذرماه کلید می‌خورد

رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما، گفت: ضبط سمفونی «هفت‌اقلیم» اثر استاد فرهاد فخرالدینی از آذرماه امسال توسط ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما آغاز می‌شود.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، آرش امینی درباره آخرین وضعیت ضبط سمفونی هفت‌اقلیم ساخته استاد فرهاد فخرالدینی، اظهار داشت: ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما تا چند روز گذشته با پروژه سمفونی اروند همکاری می کرد که این پروژه ۱۲ آبان ماه رونمایی شد. بعد از گذراندن چند جلسه تمرین، ظرف ۲ هفته آینده ضبط سمفونی هفت اقلیم هم آغاز می شود.

به گفته امینی، گروه کر این اثر را رازمیک اوهانیان رهبری خواهد کرد و ضبط این اثر انتهای آذرماه به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای تولید این پروژه به اتمام رسیده است، گفت: در این مسیر، استاد فخرالدینی مرحله به مرحله نُت ها را به صورت دستی و مرتب می نوشت تا در اختیار همکاران برای دیجیتال کردن نُت ها قرار بگیرد.

 

نُت‌های دست‌نویس فرهاد فخرالدینی برای سمفونی هفت‌اقلیم

نت هفت اقلیم

 

امینی با بیان اینکه هم اکنون بخش پایانی نُت نویسی این سمفونی باقی مانده است، ادامه داد: ۲ نوع ضبط پیش بینی شده است؛ یک ضبط برای سازهای زهی و بادی همچنین گروه کر و خواننده انجام می شود. یک ضبط دیگر هم با اجرای زنده انجام می گیرد چرا که روح آثار استاد فخرالدینی برای همه نوازندگان جذابیت و لطف دیگری دارد.

 

استاد فخرالدینی

 

رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما درباره زمان اجرای زنده این اثر برای مخاطبان و علاقه مندان، اعلام کرد که اجرای زنده این کنسرت به دلیل افزایش روند واکسیناسیون همچینن فروکش کردن پیک های کرونا، زمستان امسال پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه سمفونی هفت اقلیم به سفارش کمیسیون ملی یونسکو ساخته می شود، خاطرنشان کرد: در سال جاری، عطار نیشابوری بین شخصیت های جهانی که هر سال یونسکو اعلام می کند، در فهرست مشاهیر جهانی سال ۲۰۲۱ قرار گرفت و این ایده به ذهن‌مان رسید اساس نام این سمفونی برگرفته از منطق الطیر عطار نیشابوری باشد.

به‌ مناسبت قرار گرفتن نام عطار نیشابوری در فهرست مشاهیر جهانی در سال ۲۰۲۱،  هفت اقلیم بر اساس داستان اصلی منظومه منطق‌ الطیر عطار ساخته شده است.

فرهاد فخرالدینی ۲۱ اسفند ۱۳۱۶ خورشیدی در تهران زاده شد و تحصیلات موسیقی خود را در هنرستان‌های موسیقی و در موسسه موسیقی شناسی برای یک دوره چهار ساله گذراند. وی در مجموع به مدت ۱۱ سال رهبر ارکستر ملی ایران بود و هم‌اکنون یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است.