داور موسیقی نواحی:

صدا و سیما جوانان را با سازهای بومی ارزشمند موسیقی آشنا کند

موسیقی جوان

 

داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، گفت: صدا و سیما از موسیقی محلی حمایت و نوجوانان و جوانان امروز را با سازهای بومی و موسیقی ارزشمند آشنا کند.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، فضل الله دهقان داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به نقش مهم صدا و سیما در روند برگزاری جشنواره موسیقی جوان، اظهار داشت: تعداد مخاطبان جشنواره‌های موسیقی قابل مقایسه با شمار مردمی که در سراسر ایران به رادیو گوش می‌کنند یا بیننده برنامه‌های تلویزیونی هستند، نیست. به همین‌خاطر صدا و سیما می تواند نوجوانان و جوانان امروز را با سازهای بومی و موسیقی ارزشمند خودش آشنا کند.

وی به حضور استادان برجسته موسیقی کشور در این جشنواره اشاره کرد و گفت: حمایت و حضور استادان برجسته موسیقی کشور در جشنواره به آن رونق و اعتبار بخشید. البته دانش، توانایی و تلاش‌های خستگی ناپذیر برگزارکنندگان هم بستر مناسبی را برای حضور هنرمندان نوجوان و جوان در یک رقابت سالم فراهم آورد و موجب شد تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره افزایش پیدا کند.

فضل الله دهقان

 

 

دهقان که داور موسیقی نواحی در شاخه موسیقی مازندران است در ادامه افزود: همین‌ که هنرمندان نوجوان و جوان برای شرکت در جشنواره موسیقی جوان، ماه‌ها زمان می‌گذارند و نغمه ها و قطعات موسیقی قوم و منطقه خود را تمرین و تکرار می‌کنند؛ در واقع به حفظ و گسترش موسیقی محلی کمک کرده‌اند. علاوه بر این، برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی سبب می‌شود نوجوان‌ها و جوان‌ها با سازهای مختلف بومی چون للوا، غرنه، دوتار، نقاره، سرنا و قیچک آشنا شوند.

این نوازنده کمانچه به ضرورت تداوم جشنواره‌ موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: مسوولان فرهنگی مملکتی باید تلاش کنند تاثیر جشنواره‌ها مقطعی نباشد و تداوم پیدا کند؛ به عبارتی نباید نوجوانان و جوانان ما بعد از جشنواره به حال خود رها شوند بلکه بهتر است یک سری جلسات کارشناسی با استادان برجسته موسیقی برگزار و اقدامی عملی برای این موضوع در نظر گرفته شود.
داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان، تداوم جشنواره‌ها را مستلزم صرف هزینه دانست و افزود: تداوم جشنواره‌ها، نیازمند صرف هزینه است. بنابراین چاره‌ای جز حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی، حتی بخش خصوصی از موسیقی، به‌ویژه موسیقی نواحی وجود ندارد.

جوانان بعد از جشنواره رها نشوند

محمد ذوالنوری، داور بخش نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در شاخه موسیقی کرمانشاه با بیان اینکه جوانان هر سال منتظر شرکت در جشنواره هستند، بیان کرد: جشنواره یک قدم بسیار مثبت و دارای یک انگیزه بزرگ است، چرا که به واسطه برگزاری این رویداد مهم موسیقایی، جوانان و نوجوانان با انگیزه سعی در یادگیری موسیقی منطقه خود که مدنظر جشنواره است، دارند و حس رقابتی خوب و سازنده بین آنها ایجاد شده است. گاهی احساس می کنم شاید با پذیرفته نشدن برخی از آنها، سرخورده شوند اما می بینم برعکس، تلاش‌شان بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به حمایت برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان، افزود: هدف همه بچه ها فقط جشنواره است اما بعد از جشنواره نباید رها شوند و استادان این نوازندگان و خوانندگان را در مسیر اصلی هدایت کنند.

 

محمد ذوالنوری

 

 

ذوالنوری با بیان اینکه به واسطه برگزاری جشنواره موسیقی جوان، موسیقی بومی به خوبی در جامعه معرفی شده، اظهار داشت: جوانان و نوجوانان هر منطقه نمی‌توانند موسیقی بومی شان را نادیده بگیرند. اما وقتی که به موسیقی نواحی و به داشته هایی موسیقایی‌شان بها داده نشود یا شناختی برای آنها به وجود نیاید، بعید نیست به فراموشی سپرده شوند. چون در شرایط کنونی انواعی از موسیقی‌ها در جامعه رشد کرده که جوان ها بیشتر به آن سمت گرایش پیدا می کنند و یا آرام آرام فکر می کنند داشته های خودشان، داشته های به روزی نیست و یک داشته های قدیمی، پیش پا افتاده و شاید هم فسیل شده است.

داور بخش موسیقی نواحی در شاخه موسیقی کرمانشاه با اشاره به ملاک‌های داوری در زمینه تنبور، گفت: یکی از مواردی که اهمیت دارد، نوع نگاه شرکت‌کنندگان به حضور در جشنواره است. اینکه آیا فردی که در جشنواره شرکت می کند، هدف تفننی دارد یا هدفمند چرا که بسیاری کارشان خوب است اما هر چقدر هم مقام بیاورند، موسیقی نواحی برای آنها دغدغه نیست. برخی دیگر آینده کاری و نوع هدف برای شان بسیار ارزشمند است. دیگر شاخص من در داوری، تسلط و اشراف بر رپرتوار موسیقی بومی است و این ۲ مورد در کنار اجرای خوب بسیار با اهمیت است.

به گزارش موسیقی نو، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، پاییز امسال با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.