صدا و آسیب های ناشی از عدم مراقبت های لازم

موسیقی نو: شاید بتوان گفت صدا ساز بدن است. حنجره به تنهایی هیچ کارایی ای ندارد. سیستم تنفسی، مجرای صوتی و مغز در یک هماهنگی به کمک حنجره می آیند تا به تولید صوت کمک کنند.

چگونه بفهمیم صدا خسته شده است؛ یا بهتر است بگوییم برای جلوگیری از خستگی صدا چه کاری می توانیم انجام دهیم . در زیر لیستی از علائم احتمالی خستگی صدای شما و برخی راهکارها برای پیشگیری آمده است.

علائم کلی خستگی آوایی

لیسیدن مکرر لب ها:

لیسیدن لب ها می تواند نشانه ای از هیدراتاسیون کم باشد که با خشکی در سطح تارهای صوتی ارتباط دارد. بنابراین اگر متوجه شدید که مدام لب های خود را لیس می زنید، مطمئن شوید که روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب نوشیده اید و مواردی را که ممکن است باعث کم آبی بدن شود مثل الکل، قهوه و .. را کنترل شده مصرف کنید.

تلاش برای از بین بردن تنش بدن

تنش در صورت، گردن و شانه ها به دلیل فرسوده شدن عضلات خارجی حنجره رخ می دهد. سعی کنید چند بار در روز حرکات کششی انجام دهید. این می تواند شامل کشش سر، گردن و تمام بدن برای از بین بردن تنش های ناخواسته باشد.

تعریق:

بدن برای مقابله با تنش، عرق می کند. ثابت شده است که استفاده از صدا همراه با فعالیت بدنی (حین یا بعد از ورزش) نیازمند تلاش های اضافی حنجره است. این بدان معناست که احتمالاً بعد از دویدن یا رفتن به باشگاه بدنسازی فشارزیادی ایجاد می شود. قبل از تمرین برای نفس کشیدن و استراحت حنجره وقت بگذارید، درغیر این صورت ممکن است احساس کنید صدای شما سریعتر خسته می شود.

سازش در وضعیت بدنی

معمول است که افراد در زندگی روزمره نفس کمی می کشند. هنگامی که افراد مقدار کمی هوا در ریه های خود دارند(به دلیل تنفس کم عمق)، شکم منقبض می شود. برای تنفس عمیق وقت بگذارید و از انقباض و رهاسازی عضلات شکم خود آگاه باشید. می توانید با قرار دادن دستان خود روی شکم و احساس حرکت هنگام دم و بازدم، این امر را کنترل کنید.

پاکسازی بیش از حد گلو یا گرفتگی صدا

این اتفاق می تواند در نتیجه استفاده بیش از حد یا استفاده بد از صدا، یا در تلاش برای پاکسازی مخاط حنجره رخ دهد. بلع به تنظیم مجدد و پاک کردن صدا (حذف مخاط) و کشش عضلات حنجره کمک می کند. یکی دیگر از گزینه ها برای از بین بردن صدای مخاط ناخواسته این است که هنگام بازدم، خس خس کنید و سپس سریع قورت دهید. این کار می تواند هر گونه مخاط معلق را از گلو به دهان شما ببرد و سپس با بلع سریع از مجرای صوتی شما پاک شود. سعی کنید از سرفه اجتناب کنید زیرا ممکن است حنجره عادت کند، به خصوص پس از بهبودی از بیماری. سرفه باعث می شود که تارهای صوتی شما به طرز تهاجمی به هم نزدیک شوند و باعث خستگی بیشتر و گرفتگی صدا شود.

علائم دیگر مخصوص آواز خواندن

مسائل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است هنگام خواندن متوجه آنها شوید که می تواند نشانه های خستگی صدا باشد. یکی از آن دلایل که ممکن است وجود داشته باشد این است که یک خواننده هنوز این مهارت ها را توسعه نداده است.

عدم توانایی حفظ عبارات طولانی

این می تواند به دلیل ناتوانی در حفظ یا باز شدن دنده ها یا عضلات شکم برای بخشی از عبارت خوانده شده (هنگام بازدم) رخ دهد. معمولاً وقتی دنده ها خسته می شوند، فرو می ریزند یا به ریه فشار می آورند. کنترل و هماهنگی ظریف اغلب با خستگی کاهش می یابد و با حرکت سنگین بدتر می شود.

بی نظمی ویبراتور، یک شاخص اصلی خستگی صوتی

به ویژه در مورد خوانندگانی که تجربه قبلی در خواندن با ارتعاشات معمولی را دارند. این می تواند یک ارتعاش آهسته یا یک ارتعاش سریع باشد، در هر صورت نتیجه عدم تعادل و هماهنگی است.

از دست دادن نت های بالا، نت های پایین و نت های نرم

اینها نشانه هایی است که نشان می دهد هماهنگی افزایش نیافته و ماهیچه ها و جریان هوا به اندازه معمول کارآمد نیست یا ممکن است نباشد.

پیشگیری از آسیب های صوتی

اگر یک یا چند مورد از این علائم در حال بروز باشد، ممکن است از نظر صوتی خسته شده یا به سمت فرسوده شدن صدا پیش بروید.

اولین قدم برای پیشگیری از آسیب های صوتی، آگاهی از استفاده غلط از صدا، استفاده بیش از حد یا رفتار فیزیکی غیرعادی است که کارایی صدا را (به طور مستقیم یا غیر مستقیم) به خطر می اندازد. مشورت با یک متخصص برای ارزیابی و دریافت راهکارهایی برای استفاده و مراقبت بهتر از صدا مفید است. بسته به شدت، فراوانی و علائم یا چالش های خاص، ممکن است لازم باشد به استاد صدا، مربی گفتار درمانی، پزشک گوش و حلق و بینی یا وکولوژیست مراجعه کنید.

با افزایش آگاهی، ابزارهای پیشگیری و راهنمایی یک متخصص، می توانید صدای مطلوب خود را تا پایان عمر حفظ کنید.

 

نویسنده: زک بردفورد؛ مدیر NYVC استرالیا/دستیار معلم صدا زک بردفورد مدیر NYVC استرالیا

برگردان: پایگاه موسیقی نو؛ مصطفی زارع