«سرزمین آواز» برای کودکان و نوجوانان

 

 

بابک رجبی از هنرمندان موسیقی در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم «سرزمین آواز» را در قالب یک مجموعه آموزشی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با دستگاه‌های موسیقی ایرانی منتشر کرد.

به گزارش موسیقی نو: به نقل از خبرنگار مهر، آلبوم «سرزمین آواز» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده در بازار موسیقی است که با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با دستگاه‌های موسیقی ایرانی توسط بابک رجبی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

«قصه شور»، «قصه ماهور»، «قصه نوا»، «قصه همایون»، «قصه سه گاه»، «قصه چهارگاه» و «قصه راست پنجگاه» عنوان قطعاتی هستند که با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند.

بابک رجبی در توضیح این آلبوم نوشته است:

«آلبوم سرزمین آواز» با هدف آشنایی با ردیف موسیقی ایرانی و با استفاده از هفت قصه موزیکال در هفت دستگاه اصلی ساخته شده است.

در این اثر گوشه‌های اصلی که به صورت بالا رونده و با تغییرات نت شاهد به وجود می‌آیند، موسیقی تشکیل دهنده قصه‌ها هستند. در هر قصه اکثر گوشه‌ها را ابتدا به صورت آوازی با ریتم آزاد و سپس به صورت ترانه ضرباهنگ می‌شنویم.

شخصیت اصلی هفت قصه به نام «آچاکاتورا» به دستگاه‌های مختلف می‌رود و گوشه‌ها را مکاشفه می‌کند. «آچاکاتورا» در زبان ایتالیایی نت زینتی است که در ابتدای نت اصلی قرار می‌گیرد ولی فاقد ارزش زمانی است.

من در دوران دانشجویی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه همیشه به این فکر بودم که چگونه می‌توان از شیوه‌های آموزشی برای موسیقی سنتی ایران استفاده کرد و حالا که در همین دانشگاه تدریس می‌کنم خوشحالم که این آرزو جامه عمل پوشیده و در مقابل ماست. در این مسیر از زهرا حق‌جویی برای نوشتن ترانه‌ها و جناب داریوش طلایی برای ترغیب و حمایت بنده سپاسگزارم.

حرف‌های طلایی در «سرزمین آواز»/ با موسیقی ایرانی بیشتر آشنا شوید

امیدوارم کودکان و نوجوانان با شنیدن این نواها اسامی گوشه‌ها و دستگاه را که شناسه‌های موسیقی ایرانی هستند در خاطر بسپارند تا گوش بزرگسالان آینده با فرهنگ شنیداری ایرانی آشنا تر باشد.

داریوش طلایی نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی هم درباره این اثر موسیقایی نوشته است: همان طور که می‌دانیم ادبیات موسیقی ایرانی در قالب گوشه‌ها، آوازها، دستگاه‌ها و مجموعه همه آنها به نام «ردیف» توسط استادان قدیم موسیقی ایرانی تنظیم و تکوین یافته و به صورت روایت‌های شفاهی نسل به نسل منتقل شده و از این طریق حفظ شده است. امروزه با پدید آمدن امکانات جدید صوتی – تصویری و رسانه‌ای امر آموزش ابعادی بسیار متفاوت و فراگیرتر از پیش یافته و به کارگیری این امکانات و تکنولوژی‌های نوین ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

چندی پیش هنرمند گرامی بابک رجبی با من از راه دور تماس گرفت و قصد خود را در تدارک مجموعه‌های صوتی – تصویری و به زبانی کودکانه به صورت داستان سرایی برای آموزش موسیقی ایرانی به کودکان مطرح کرد. من او را تشویق کردم و تا جایی که امکان داشت در اوقاتی که از من سئوالاتی داشتند برای هرچه صحیح‌تر کار دریغ نداشتم.

حرف‌های طلایی در «سرزمین آواز»/ با موسیقی ایرانی بیشتر آشنا شوید

اکنون جای بسی خوشحالی است که این کار جذاب و مفید را پایان برده و به مرحله نشر رسانده و قرار است به زودی در اختیار نسل جوان و حتی خردسال قرار گیرد. به طور حتم آموزش با روش‌های جذاب و فراخور سن کودکان سبب خواهد شد که از فرهنگ خود دل‌زده و گریزان نشوند و داشتن شناخت و اطلاعات بهتر باعث می‌شود این کودکان که نسل بعدی زنان و مردان ایران هستند، حتی به عنوان یک شنونده از زیبایی‌های فرهنگ غنی ایرانی به شکلی صحیح‌تر بهره مند شوند و بدون شک این امر به شکوفایی و بالندگی فرهنگ ایرانی کمک شایان خواهد کرد.

بابک رجبی آهنگساز و خواننده و نوازنده سه تار، تار، اوکوله له و سازهای کوبه‌ای، زهرا حق‌جویی و بابک رجبی قصه و شعر، باران الماسی گوینده کودک، مسعود تدینی میکس، نسترن کیمیاوی مدیر اجرایی پروژه، محیا فرمانی طراح جلد گروه اجرایی آلبوم «سرزمین آواز» را تشکیل می‌دهند.