زندگی هنری «محمد گلریز» خواننده

 

در سلسله مطالب زندگینامه ای، خلاصه ای از زندگی هنری استادان موسیقی که در هفته اول مهر، دیده به جهان گشوده اند را منتشر می کنیم

 

 

 

موسیقی نو: حمیدرضا ولیان؛

«محمد علی گلپایگانی» با نام هنری محمد گلریز در چهارم مهر ۱۳۲۵ در تهران دیده به جهان گشود. او برادر کوچکتر اکبر گلپایگانی مشهور به گلپاست که از خوانندگان مشهور پیش از انقلاب است. نام هنری گلریز نیز بر گرفته از غزل حافظ با پیشنهاد دکتر نورعلیخان برومند (موسیقیدان) انتخاب کرد و تا انقلاب در برنامه گلچین رادیو هر هفته اجرای را تجربه کرد. خودش می گوید : «من از سال۵۵ فعالیتم را شروع کردم و در رادیو با آقای راغب آشنا شدم. در آن زمان وی گروهی به نام «مفتاح» در رادیو داشت. بسیاری از اساتید موسیقی در آن گروه بودند که آهنگ‌سازی و نوازندگی می‌کردند و آنجا با ایشان آشنا شدم. من با مرحوم محمدرضا لطفی در گروهی به نام «شیدا» همکاری می‌کردم و در جوار مکان تمرین‌های ما گروه «مفتاح» حضور داشت. درنهایت با بسیاری از آهنگسازهای آن زمان آشنا شدیم.

چند ماه قبل از انقلاب با آقای راغب آشنایی نزدیک‌تری پیدا کردم و از طریق ایشان با آقای سبزواری آشنا شدم و ارتباط پیدا کردم و همراه با مرحوم «مجتبی میرزاده» گروهی را تشکیل دادیم که سالها بعد باهم آهنگ «ای شهید مطهر» را ساختیم.» قطعه ای شهید مطهر فرصتی برای محمد گلریز قراهم کرد تا در نبود خوانندگان سرشناس آن دوره که بدلیل تحولات اجتماعی انقلاب یا به خارج کوچ کردند یا به ازلت و انزوا رفتند؛ خود را بشناساند و جای تازه ای در موسیقی انقلابی و میهنی برای خودش باز کند.

گرچه حضور برادری همچون گلپا برای رشد و آموزش او مغتنم بود اما همین فرصت در بحبوحه انقلاب می توانست یه یک تهدید تبدیل شود ولی آشنایی محمد گلریز با احمد علی راغب به پیشرفتش در این مسیر افزود«من با آقای راغب که آهنگساز این سرود هستند از قبل آشنایی داشتم. با ایشان بچه‌محل بودم و منزل ما چهارراه آبسرداربود، همانجا که حضرت امام در مدرسه علوی ساکن شدند و آقای راغب هم چند کوچه آنطرف تر با نام کوچه سقاباشی زندگی می‌کردند؛ اما آشنایی و همکاری من با گروه ایشان که اکثر سرودهای ارزشی و انقلابی و حماسی را ساخته‌اند از چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد.»

محمد گلریز را می توان اولین خواننده رسمی پس از انقلاب دانست. او در مسیر فعالیت هنری اش قظعات بسیاری اجرا کرد. دوران جنگ تحمیلی و پس از آن آثار ماندگاری ا او در خاطر ایرانیان بجا گذاشته است. برخی از آلبوم ها و آثارش :

برخیزید آهنگساز حمید شاهنگیان ، صبح شکوفا ، نیایش، بانگ آزادی، ای بسیجی، دریغا، نغمه توحید، سلام بر بصیرت، غم فراق، سکر سماع ملکوت آهنگساز استاد هادی آزرم، خجسته باد این پیروزی  .

محمد گلریز که بازنشسته بانک صادرات ایران است بخش عمده ای از وقت و فعالیتش را در سال های اخیر به آموزش و تعلیم موسیقی به شاگردانش اختصاص می دهد.