زندگینامه «فردی مرکوری»/ خواننده، ترانه‌نویس و تهیه کننده موسیقی

 

موسیقی نو: حتما تا به حال ترانه «we will rock you» را شنیده‌اید. حتی اگر به طور کامل این آهنگ را نمی‌شناسید مطمئنا با ریتم آن آشنایی دارید؛ زیرا این ترانه یکی از تاثیرگذارترین آهنگ‌ها در دنیا به شمار می‌آید و در بسیاری از کلیپ‌ها در صفحات مجازی استفاده می‌شود. خواننده این آهنگ «فردی مرکوری» که نام اصلی‌اش «فرخ بلسارا» است در ۵ سپتامبر ۱۹۴۶ چشم به جهان گشود و در سن ۴۵ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری ایدز درگذشت.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فردی مرکوری در اصل ریشه انگلیسی ندارد و اصالتا در خانواده‌ای با ریشه هندی و ایرانی به دنیا آمده است. او و خانواده‌اش از پارسیان هند بودند که تا اواسط نوجوانی فردی مرکوری، در زنگبار هند زندگی می‌کردند.

این خواننده و ترانه سرا که به عنوان خواننده اصلی گروه queen فعالیت می‌کرد، به دلیل اجراهای پرشور و صدای بسیار رسا و چهار اکتاوی‌اش از محبوبیت زیادی در بین دوستداران راک برخوردار بود. گرایش جنسی متفاوت وی و مرگ زود هنگامش به دلیل بیماری ایدز شهرت وی را چند برابر کرده است. این آهنگساز با استعداد ترانه‌هایی با نام‌های somebody to love، don’t leave me now، crazy little thing called love، champion در کارنامه خود دارد.

 

وی علاوه بر فعالیت در گروه queen به صورت انفرادی نیز فعالیت می‌کرد. مرکوری همچنین به عنوان تهیه کننده یا خواننده مهمان برای دیگر هنرمندان افتخار آفرینی می‌کرد. او تنها پس از یک روز از عمومی کردن موضوع بیماری‌اش بر اثر بیماری ذات الریه که در اثر ایدز ایجاد شده بود درگذشت. در سال ۱۹۹۲، پس از مرگ وی جایزه بریت انگلستان را به دلیل کمک‌های چشمگیرش به موسیقی بریتانیا دریافت کرد و کنسرتی با هدف بزرگداشت وی در استادیوم ومبلی لندن برگزار شد. در سال ۲۰۰۲ گروه کویین موفق به دریافت ستاره‌ای در پیاده روی شهر هالیوود شد. در همان سال بی بی سی نظرسنجی‌ای مبنی بر انتخاب ۱۰۰ بریتانیایی کبیر برگزار کرد که فردی مرکوری در جایگاه ۵۸ از این لیست قرار گرفت. سه سال بعد در سال ۲۰۰۵، در یک نظرسنجی که توسط بلندر و MTV2 برگزار شد مرکوری به عنوان بهترین خواننده مرد همه دوران انتخاب شد.

 

در نظرسنجی سال ۲۰۰۸، نویسندگان «رولینگ استونز» مرکوری را در رتبه  ۱۸ در بین ۱۰۰ برتر همه دوران قرار دادند. این رتبه بندی‌ها به اینجا ختم نشد و در سال ۲۰۰۹ نیز به عنوان «برترین خواننده راک» همه دوران نیز شناخته شد. همچنین وی توسط ال میوزیک یکی از بزرگترین سرگرمی سازان راک همه اعصار که دارای یکی از بهترین صداها در زمینه موسیقی است، انتخاب شد. از زندگی، جنجال و حاشیه‌های وی فیلمی تحت عنوان bohemian rhapsody منتشر شده است؛ در فیلم فردی مرکوری به فرازنشیب‌های این خواننده در گروه queen پرداخته شده است. فروش آلبوم‌های کویین بعد از مرگ فردی مرکوری افزایش چشمگیری داشت. نیمی از آلبوم‌هایی که فردی مرکوری نوشته بود بعد از مرگ وی به فروش رسید. یکی از منتقدین آمریکایی اسم این پدیده را ستاره مرگ گذاشت.

 

روابط پرحاشیه فردی مرکوری

فردی مرکوری در اوایل دهه هفتاد با دختری به نام «مری آستین MARY) AUSTIN )» آشنا شد و رابطه طولانی مدتی را با وی برقرار کرد. پس از چندسال که از شروع روابط فردی مرکوری با مری استین گذشته بود وی متوجه تمایلات متفاوت خود شد. او در این بین به طور پنهانی با یکی از تهیه کنندگان مرد شرکت الکترا وارد رابطه شد و سپس در سال ۱۹۷۶ گرایش جنسی خود را برای مری استین آشکار ساخت که این موضوع پایان رابطه آن‌ها را در پی داشت. با این حال این دو نفر همیشه دوست هم باقی ماندند؛ در حدی که فردی مرکوری مری را تنها دوست و شریک واقعی زندگی‌اش خطاب می‌کرد.

فردی مرکوری در سال ۱۹۸۵ رابطه‌ای با جیم هاتن (jim hutton) آغاز کرد. هاتن در سال‌های آخر زندگی مرکوری همیشه همراه او بود و حتی تا لحظه آخر زنده بودنش او را رها نکرد.

 

بیماری فردی مرکوری، از انکار تا واقعیت

فردی مرکوری

 

در اکتبر ۱۹۸۶ مطبوعات انگلیسی ادعایی مبنی بر بیمار بودن فردی مرکوری مطرح کردند. این شایعه از جایی نشات گرفت که گزارشی مبنی بر اینکه وی در آزمایشگاه «هارلی استریت» تست خون برای بیماری hiv داده است، منتشر شد. با این حال فردی مرکوری به طور جد با موضوع ابتلا به این بیماری، مخالفت می‌کرد و در هر مصاحبه‌ای که با خبرنگاران برگزار می‌شد، این موضوع را تکذیب می‌کرد. اما مطبوعات انگلیسی این موضوع را رها نکردند و همواره گزارشاتی مبنی بر کمرنگ شدن حضور وی در عموم و عدم برگزاری تورها توسط «گروه کوئین» منتشر می‌شد؛ همچنین از هر فرصتی برای انتشار عکس‌هایی که در آن فردی مرکوری به شدت لاغر و نحیف شده بود استفاده می‌کردند. مرکوری برای چندین سال وضعیت بیماری‌اش را پنهان کرد و بعدها مشخص شد که هدفش از این کار حفظ حریم شخصی و محافظت از نزدیکانش بوده است.

 

قطعات مشترک فردی مرکوری و مایکل جکسون

سه قطعه باقی مانده از همکاری فردی مرکوری و مایکل جکسون وجود داشت که بعد از مرگ وی منتشر شد. نام‌های این سه قطعه، «وضعیت شوک»، «زندگی بیش از این‌هاست» و «پیروزی» است. زندگی بیش از این‌ها است توسط فردی مرکوری نوشته شد و توسط خودش و مایکل جکسون در سال ۱۹۸۳ ضبط شد. وضعیت شک، را مایکل نوشت و توسط هر دوی آن‌ها در سال ۱۹۸۱ ضبط شد. قطعه پیروزی نیز، توسط هر دوی آن‌ها در سال ۱۹۸۳ نوشته شد.

 

یادبود ساخته شده از فردی مرکوری

تندیس فردی مرکوری

تندیسی از فردی مرکوری در «مونترو سوئیس» که توسط مجسمه سازی به نام «ارنا سدلکا» ساخته شده بود، بنا شد. این مجسمه ۳ متر طول دارد. این تندیس توسط پدر مرکوری و باقی اعضای کویین رونمایی شد. طرفداران این خواننده سرشناس در اواخر اولین هفته ماه سپتامبر در پای این مجسمه دور هم جمع می‌شوند تا مراسمی به عنوان یادبود این خواننده برگزار کنند.

 

منبع: bekhoun.com

 

«خوشحال می شویم دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید»