زنده کردن یاد عبدالوهاب شهیدی

 

«عود من» عنوان ویژه‌برنامه یادمان اولین سالگرد درگذشت «عبدالوهاب شهیدی» است که در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

به گزارش موسیقی نو از خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، «عود من» ویژه برنامه یادمان اولین سالگرد درگذشت «عبدالوهاب شهیدی» برگزار می‌شود. این نشست با حضور خانواده ارجمند شهیدی، حسن ناهید، علیرضا پور امید، مزدا انصاری، علیرضا میرعلینقی، مجید ناظم پور، علیرضا فریدون پور و گروه عندلیب به سرپرستی شاهو عندلیبی با آواز علی جهاندار در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۷ در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

شهیدی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و بقیه را در تهران به پایان رساند و در سال ۱۳۱۸ به خدمت آموزش و پرورش درآمد. در سال ۱۳۲۰ پس از پایان خدمت سربازی به‌عنوان افزارمند در ارتش استخدام شد. او فعالیت هنری را در سال ۱۳۲۲ در گروهی که عنوان «هنردوستان» را داشت آغاز کرد و مدت سه سال تابلو موزیکال «مولانا، دید موسی یک شبانی را به راه» و «گل و بلبل» از اشعار حافظ را اجرا کرد و روی پرده آورد. او در کلاس جامعه باربد که زیر نظر اسماعیل مهرتاش اداره می‌شد به فراگرفتن سنتور، عود و آموختن آواز پرداخت.

او هفت صفحه ۳۳ دورِ ساز سلو پر کرد و برای شناساندن و آشنایی موسیقی اصیل و سنتی ایران سفرهایی به فرانسه، انگلستان، آمریکا، آلمان و افغانستان کرد و برنامه‌ای در بزرگداشت مولانا جلال‌الدین در ترکیه بر مزار وی اجرا کرد.

شهیدی، احترام زیادی برای استاد آواز و ساز خود، «اسماعیل مهرتاش» قائل بود و پس از آن به استادانی چون مرتضی محجوبی، مهدی خالدی، حبیب‌اله بدیعی، علی تجویدی، پرویز یاحقی، حسین تهرانی، رضا ورزنده، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسن کسایی، حسن ناهید و جلیل شهناز عشق می‌ورزید.

شهیدی در اجرای آوازها و ترانه‌های محلی بختیاری تلاش ویژه‌ای داشت.

عبدالوهاب شهیدی در ۹۹ سالگی درگذشت.

فرهنگسرای اندیشه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه واقع است.

.

.