زمینه سازی برای برگزاری کنسرت ها/افزودن دو بخش به دو جشنواره موسیقی

زمینه‌سازی برای برگزاری کنسرت ها/افزودن دو بخش به دو جشنواره موسیقی

 

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی اقدامات دولت سیزدهم در زمینه موسیقی به تلاش برای برگزاری مجدد کنسرت ها با توجه به کاهش موارد ابتلا به کرونا اشاره کرد و از افزوده شدن دو بخش به دو جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و جشنواره جوان خبر داد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، حدود ۲۰ ماه از برگزار نشدن کنسرت های موسیقی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد. در این مدت، بسیاری اجراهای زنده که تا قبل از کرونا در سالن های بزرگ و با حضور علاقه مندان برگزار می شد، روند دیگری در پیش گرفت. عده ای از خوانندگان و موسیقیدانان نامی کشور در بستر فضای مجازی و بهره گرفتن از اوقات فراغت بیشتر مردم در روزهای تعطیلی ناشی از کرونا، همچنان چراغ بعضی از اجراها را زنده نگه داشتند؛ در کنار این، تعدادی از جشنواره های موسیقی هم به صورت مجازی برگزار شدند.

همزمان با تغییر دولت در مرداد ۱۴۰۰ واکسیناسیون گسترده علیه کرونا در کشور صورت گرفت و امیدواری بیشتری برای برگزاری دوباره کنسرت ها پدید آمد. دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری که هشت ماه آن سپری شده است، چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی را در استان کرمان برگزار کرد و پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان را هم در دستور کار خود دارد.

این روزها اما زمزمه های برگزاری کنسرت ها از آذرماه هم شنیده می شود که دست اندرکاران معاونت امور هنری وزارت فرهنگ در حال رایزنی با متولیان برای از سر گیری اجراهای زنده هستند.

محمد اله‌یاری، سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه موسیقی، اظهار داشت: آغاز دولت سیزدهم مصادف با ایام عزاداری سید الشهدا (ع) در ماه محرم و صفر بود. به همین منظور برای نخستین بار اجراهای برخط به آواها و نواهای عاشورایی اختصاص یافت و گروه هایی از سراسر کشور آواهای و نواهای محلی عاشورایی خود را برای مردم اجرا کردند که با توجه به پخش آنلاین با استقبال مواجه شد.

وی درباره جشنواره ملی موسیقی جوان، خاطرنشان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان‌ در پانزدهمین دوره خود قرار دارد و آیین اختتامیه آن اواخر آذر برگزار می شود. برای نخستین بار بخش آهنگسازی به رقابت جوانان شرکت کننده در این جشنواره افزوده شد.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ همچنین از افزودن بخش سرود و آهنگ انقلابی به جشنواره بین المللی سال ۱۴۰۰ موسیقی فجر خبر داد.

به گفته اله‌یاری، با توجه به تلاش های دولت سیزدهم در گسترش واکسیناسیون کرونا، امکان از سرگیری اجراهای صحنه ای موسیقی فراهم شده است و به زودی شاهد رونق دوباره اقتصاد هنر خواهیم بود.

بر اساس آخرین پیگیری ها از برگزاری کنسرت های موسیقی، تصمیم گیری های متعددی درباره برگزاری کنسرت های موسیقی میان تهیه کنندگان و برگزار کنندگان موسیقی با سالن‌دارها در حال انجام است.

 

*زمینه سازی برای برگزاری کنسرت ها/افزودن دو بخش به دو جشنواره موسیقی/