رقابت ۱۱۰ هنرمند در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ۱۱۰ هنرمند را به عرصه رقابت رساند.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، عرصه رقابت در موسیقی نواحی، نشست رسانه ای چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روز چهارشنبه در محل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
محمدرضا علیزاده در این کنفرانس مطبوعاتی، اظهار داشت: هر سال نقش، جایگاه و اهمیت جشنواره موسیقی نواحی افزایش یافته است. چنین جشنواره ای با همه سختی هایی که در برپایی آن وجود داشت به این درجه از کمال رسید.
وی با بیان اینکه بعد از گسترش کرونا، برپایی جشنواره مورد تردید قرار گرفت، ادامه داد: این جشنواره با حضور مردم برگزار می شد اما با همت مردم و مسوولان، چراغ جشنواره خاموش نشد. همچنین در فضای مجازی و با استفاده از پلتفورم های مجازی، زمینه پخش این جشنواره فراهم شد.
به گفته علیزاده، جشنواره چهاردهم از ۲۹ مهرماه تا ۲ آبان با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی، میان ۱۱۰ هنرمند و عوامل اجرایی در استان کرمان برگزار می شود.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی ایران، خاطرنشان کرد: استان کرمان با تکیه بر ارزش های فرهنگی در زمینه موسیقی نواحی میزبان جشنواره است، و هر سال مطرح ترین گروه های زبده کشور با همکاری این استان و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خطه هنر پرور گرد هم آمدند.

وی برگزاری بیش از یک دهه از جشنواره را عامل ارتقای قابل توجه موسیقی نواحی استان کرمان دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ادامه این نشست خبری، خاطرنشان کرد: باعث افتخار است که این رویداد با همه فراز و فرود خود به این درجه از کمال و جایگاه رسید. برگزاری جشنواره در طول بیش از یک دهه، باعث اجماع چشمگیر اصحاب موسیقی استان کرمان و موجب شد حوزه موسیقی نواحی با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شود.

وی تاکید کرد: جشنواره موسیقی نواحی ایران، امسال در باغ موزه وزیری کرمان برگزار می ‌شود و مرمتی که در آن انجام گرفت، تبدیل به محل مناسبی برای برگزاری این رویداد هنری شد. در سه شهرستان استان کرمان از جمله بابک، سیرجان و رفسنجان شرایط برگزاری جشنواره را فراهم می کنیم که در صورت توافق ستاد ملی مقابله با کرونا، این جشنواره برگزار شود.

علیزاده ابراز امیدواری کرد در بخش هایی از این جشنواره، شرایط برای برگزاری نکوداشت درگذشتگان موسیقی نواحی کشور، نشست‌ های خبری و نمایشگاه عکس مهیا باشد.

 

معرفی هنرمندان برگزیده در فضای مجازی

در ادامه این نشست خبری، محمد علی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، اظهار داشت: ایران در قالب ایران فرهنگی، مولد موسیقی ‌های رنگارنگی است که ارتباط بسیار خوبی با موسیقی کلاسیک و دیگر گونه‌ های موسیقایی دارد. امسال هم تلاش شد برای نخستین بار موضوع وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران به عنوان شعار جشنواره انتخاب شد تا این تنوع و رنگارنگی را در ایران فرهنگی اجرا کنیم.
وی افزود: سنت به عنوان هویت اقوام، اصالت به عنوان حامی ماندگار ارزش‌های قوم شناسانه و غیر ایستایی بودن سنت از جمله محورهای اصلی این دوره از جشنواره است.
مرآتی گفت: با همکاری انجمن موسیقی ایران، سامانه ‌ای برای معرفی هنرمندان برگزیده موسیقی نواحی در فضای مجازی پیش بینی کردیم چرا که این افراد، شناسنامه و هویت ایران فرهنگی محسوب می شوند. سامانه یاد شده هم اکنون در حال رصد این هنرمندان است و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هنرمند در این سامانه ثبت شدند.
دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی، بیان کرد: به علت شرایط کرونایی، آثار شرکت‌کنندگان را ضبط و بعد از ۲۴ ساعت در پلتفرم‌ها بارگذاری می کنیم.
وی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه از چهار گوشه ایران چند پژوهشگر به عنوان هیأت انتخاب جشنواره، انتخاب شد، گفت: اگر امسال موسیقیدانی در جشنواره دعوت نشد معیاری برای کیفیت پایین کارشان نیست. آنچه برای ما مهم بود، تلاش برای یک نگاه رنگ‌آمیزی شده مبتنی بر محوریت قومیتی و کلید واژه ایران فرهنگی است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
به گفته مرآتی، در این چارچوب حدود ۷۰ نفر به جشنواره دعوت شدند تا در رویداد چهاردهم آثارشان را پیش روی مخاطبان قرار دهند. اسامی آنها (شنبه، ۲۳ مهر) مشخص می ‌شود و ما هنرمندان را معرفی می‌کنیم.

 

کاهش حضور پیشکسوتان در جشنواره نواحی

 

مرآتی در پاسخ به به سوالی درباره کاهش حضور بزرگان در ادوار مختلف جشنواره موسیقی نواحی کرمان، تاکید کرد: سلامت بزرگان موسیقی نواحی مهم است و شرایط برگزاری جشنواره اجازه دعوت حضوری از آنها نداد.
به گفته وی، برای این دوره از جشنواره، از هنرمندان پیشکسوت و نامدار موسیقی نواحی دعوت شد، در حوزه پژوهش هم مشغول برنامه‌ ریزی برای برگزاری نشست‌ هایی هستند که به صورت کاربردی مورد توجه قرار گیرد.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی کرمان در روزهای ۲۹ مهر تا ۲ آبان ماه در شهر کرمان برگزار می‌ شود.

عرصه رقابت در موسیقی نواحی./