موسیقی نو – پایگاه خبری تحلیلی

نقد، تحلیل و اخبار موسیقی ایران و جهان


رضا مهدوی: تغییر دبیر جشنواره موسیقی فجر به روند بهتر شدن آن کمک می‌کند

 

رضا مهدوی، نوازنده، کارشناس و پژوهشگر حوزه موسیقی، معتقد است تغییر دبیر جشنواره موسیقی فجر باعث می‌شود این مسیر روند بهتری را به خود بگیرد و این اتفاق باید با کمک هیات انتخاب سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر عملی شود تا آن ها بتوانند به عنوان مشاوران اجرایی برای جشنواره دبیری انتخاب کنند تا محکم و مقتدر از تمامیت موسیقی دفاع کند و این اتفاق باعث می‌شود مسیر جشنواره تا حدودی بهتر شود.

موسیقی نو: رضا مهدوی، نوازنده، استاد دانشگاه و موسیقی پژوه، در پاسخ به این سوال که امسال چگونه و با چه کیفیتی می‌توانیم جشنواره موسیقی مناسبی را پیش رو داشته باشیم؟ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: یکی از ایرادات جشنواره به دبیر مربوطه بر می‌گردد. دبیر جشنواره موسیقی فجر که چهره شناخته شده‌ای هم هست حداقل در یازده دوره قبل نیز این مسئولیت داشته اما گزارش و عملکرد قابل قبولی از او طی این سال‌ها نداشته‌ایم و  نشان داده موثر نبوده و بیشتر تابع نظرات مدیران بالادستی است تا به نفع موسیقی و موسیقی‌دانان! بنابراین احساس می‌شود جشنواره امسال هم با جشنواره‌های قبل تفاوت آنچنانی ندارد و چه بسا که تکرارها بیشتر از قبل شود و تِم ِ جشنواره به سمت و سوی یکنواختی و خنثی بودن، همچون نحوه مدیریت ایشان در دیگر موارد، هدایت شود.

مهدوی در این خصوص که آیا با وجود ویروس منحوس کرونا حضور تماشاگران در جشنواره موسیقی فجر لازم و تاثیرگذار است؟ بیان کرد: جشنواره حدود چند سال است مخاطب جدی ندارد چرا که میل و رغبت مردم ِ هنردوست در این نوع از ارائه کارناوالی موسیقی  کم شده به ویژه که جای خالی چهره‌های شاخص در این جشنواره زیاد به چشم می‌خورد و طبیعی است جشنواره موسیقی فجر به سمت خنثی شدن تدریجی رفته و از نکته مهم رقابتی بودن هم فاصله گرفته است. می‌توان گفت جشنواره موسیقی فجر کمترین بهره‌های مشورتی را از موسیقی‌دانان نخبه و خلاق داشته و بیشتر معطوف به نگاه‌های مدیران مصلحت‌اندیش و کپی‌کار و باری به هر جهت برگزاری مناسبتی، ختم شده است. طبیعی است نیروهای جوان هم که به این حیطه ورود می‌کنند به نوعی تکرار سال‌های قبل هستند و کافی است نگاهی جزئی به جدول سال‌های پیش بیندازیم که حقیقتا این ماجرا ربط چندانی به کرونا ندارد. اگر افرادی که طی سال‌های قبل به غیر از زمان کرونا کنسرت برگزار کرده‌اند به استقبال اجرا در جشنواره موسیقی فجر بیایند قطعا بینندگان زیادی را به خود جلب و جذب می‌کنند اما متاسفانه بیش از ۷۰ درصد از همین گروه‌ها و هنرمندان حضور پیدا نمی‌کنند که نیازمند آسیب‌شناسی دقیق است.

این کارشناس موسیقی در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت موسیقی پاپ طی سال، آیا نیاز است در جشنواره بیشتر به موسیقی‌های سنتی آئینی و فولکلور پرداخته شود و به معرفی موسیقی نواحی بپردازیم؟ بیان کرد: جشنواره جوان و جشنواره نواحی به طور مستقل برگزار می‌شوند که حرکتی نیک است اما به نظر من بهتر است جشنواره موسیقی پاپ و تلفیقی هم درطول سال به‌طور مجزا برگزار شود تا منتخبی از بهترین‌های آنها در جشنواره موسیقی فجر به صورت فینال اجرا داشته باشند نه اینکه مافیای اجراهای موسیقی به دلخواه خود جدول جشنواره را اجبار به معرفی گروه‌هایی کنند که جنبی و صرفا درآمدزا تلقی شوند! علاوه بر این‌ها لازم است از جوانانی که استعدادهای درخشان در گونه‌های موسیقایی هستند استفاده شود تا جشنواره موسیقی بتواند دارای جایگاهی شود که هم شاگرد و هم استاد در رده‌های گوناگون گنجانده شوند. جشنواره موسیقی فجر طی این ۳۶ سال دبیرخانه نداشته و نتوانسته فرهنگ‌سازی مناسبی در سیاست‌گذاری کوتاه مدت و بلندمدت در کلان موسیقی کشور ایجاد کند. نبود خروجی مطلوب پس از جشنواره باعث کم اهمیت شمردن اهالی موسیقی شده که در اصل می‌بایست به عنوان یک رخداد مهم موسیقایی در کشور رقم بخورد و جنبه بین‌المللی هم پیدا کند که تاکنون نتوانسته و همه این مسائل باعث می‌شود انگیزه‌های لازم به مرور از بین برود.

این موسیقی شناس در پاسخ به چگونگی راهکارها می‌گوید: هرچند که شوراهایی وجود دارد و افراد حاضر در آن خبره و کارشناس هستند اما نگاه‌های  مدیریتی به گونه‌ای بوده که همه این‌ها تحت‌الشعاع مدیران بالادستی قرار می‌گیرند و برای همین است که  گفته می‌شود جشنواره کاملا دولتی است.

 

دیدگاه خود را بنویسید :


ارسال نظر