درجه یک هنری به ۲ هنرمند موسیقی خراسان جنوبی اعطا شد

گواهینامه درجه یک هنری (دکترای تخصصی موسیقی) به ابراهیم و محمد سلم‌آبادی از هنرمندان عرصه موسیقی نواحی خراسان جنوبی اعطا شد.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، مراسم اعطای درجه یک هنری روز شنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان و هنرمندان در محل مکتب خانه موسیقی نواحی واقع در باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند برگزار شد.

استاد ابراهیم سلم آبادی متولد ۱۳۳۶ است که در زمینه نوازندگی دهل و دایره ۵۰ سال سابقه دارد و مدرس دهل، دایره، رقص‌های محلی و آیینی است.

کسب مقام برتر در جشنواره‌های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند، نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین و داور جشنواره منطقه‌ای شرق کشور در بیرجند، بخشی از موفقیت‌های او است.

استاد محمد سلم آبادی نیز متولد ۱۳۲۴ است که در زمینه نوازندگی سرنا ۶۰ سال سابقه دارد و از نوازندگان برتر ساز سرنا در ایران است.

کسب مقام برتر در جشنواره‌های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند و نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین، بخشی از توفیقات این هنرمند است.

استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: اعطای گواهینامه های هنری به فرهیختگان، نشان دهنده قوام و ارزشمندی هنر در استان است.

“حمید ملانوری” دریافت گواهینامه های دکترای تخصصی توسط هنرمندان استان را مایه افتخار دانست و تاکید کرد: باید به تناسب ظرفیت‌های موجود، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا از این توفیقات به‌درستی استفاده شود.

وی افزود: اعطای این درجات، حکایت از جایگاه ارزنده استان در زمینه دارا بودن جاذبه‌های گرانسنگ به‌ویژه در حوزه منابع انسانی دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در استانی مثل خراسان‌ جنوبی که مهد فرهنگ و هنر است، قدر و منزلت هنرمند و هنر بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی زبان هنر را دارای نفوذ خواند و گفت: با استفاده از زبان هنر به‌خوبی می‌توان ناقل هر گونه پیام یا نقدی بود.

ملانوری با تاکید بر اینکه هنر سرشار از لطافت ایرانی در رشته‌های مختلف نمود دارد اظهار داشت: یکی از این هنرها، موسیقی نواحی است که برگرفته از آداب، سنن، رسوم و عقاید یک منطقه است.

وی افزود: موسیقی نواحی بیان کننده حرکات، سکنات و اقداماتی است که مردم جامعه انجام می‌دهند و با غم، اندوه، شادی و همه رفتارهای جامعه است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نیاز انسان به محیط بانشاط و روحیه شاداب برای فعالیت گفت: این هنر است که با رشته‌های مختلف خود، می‌تواند این شرایط را رقم بزند و این انگیزه و روحیه را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم است که درگیر شیوع کرونا هستیم افزود: براساس پژوهش‌های صورت گرفته، بیش از ۵۰ نوع آسیب اجتماعی ناشی از این بیماری بر جامعه تحمیل شده است.

ملانوری تصریح کرد: جبران این آسیب‌ها در دوران پساکرونا، هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت و ما در ستاد استانی مدیریت کرونا از دستگاه‌های متولی خواستیم با کمک هنر و با استفاده از ظرفیت هنرمندان، محتواهایی تولید کنیم که فضای جامعه را به سمت نشاط ببرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این مراسم به زحمات و تلاش‌های استاد ابراهیم و محمد سلم آبادی در زمینه حفظ نواهای سنتی منطقه اشاره کرد و گفت: این هنرمندان سالیان طولانی است که پرچم موسیقی نواحی را به دوش می‌کشند و در مراسم و مناسبت‌های رسمی و غیر رسمی این سنت کهن را به آیندگان منتقل می‌کنند.

ناصر نبی‌زاده افزود: در فضای فعلی که موسیقی‌های غربی و شرقی به جای موسیقی‌های سنتی بین جوانان رواج پیدا کرده است، اهمیت کار این اساتید بیشتر مشخص می‌شود.

وی گفت: موسیقی نواحی اقتباسی از آیین‌ها، جنگ‌ها، نبردها، لحظات غم و شادی مردم منطقه است که نیاز به توجه ویژه‌تر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اداره کل میراث فرهنگی به‌واسطه اختصاص دادن بخشی از باغ تاریخی اکبریه به فعالیت های مکتب خانه موسیقی نواحی استان قدردانی کرد و افزود: امیدواریم بتوان در این بستر برای حفظ و گسترش موسیقی نواحی و این سنت های اصیل تلاش کرده و ظرفیتی را برای قدردانی از تلاشگران این عرصه فراهم کنیم.

وی گفت: تا پیش از این مراسم فقط دو استاد گرانقدر “محمدعلی کیانی‌نژاد” نوازنده ساز نی و “مهدی اسماعیلی مود” هنرمند خوشنویس در استان خراسان جنوبی دارای درجه یک هنری بودند و امروز مفتخریم که درجه یک هنری را به دو استاد دیگرمان در حوزه موسیقی تقدیم کنیم.

نبی زاده اظهار داشت: پرونده تعدادی از اساتید هنرمند نیز در حال پیگیری است تا منتج به اهدای درجه یک هنری شود.