آشنایی با مفاخر موسیقی جهان

خلاصه ای از زندگینامه «آنتونیو ویوالدی»

 

 

موسیقی نو: «آنتونیو ویوالدی» در سال ۱۶۷۸ در شهر «ونیز» ایتالیا به دنیا آمد. پدرش تا قبل از اینکه به عنوان یک نوازنده ویولون شناخته شود به پیشه آرایشگری مشغول بود و بعدها شیوه نواختن ویلن را به پسرش آموخت. به طوریکه همراه با پسرش کنسرت هایی را در ونیز اجرا کرد.

ویوالدی در ۱۵ سالگی شروع به یادگیری دروس کشیشی کرد و در ۲۵ سالگی رسما  یک کشیش شد. اما این افتخار برای او زیاد طولانی نبود, به دلیل اینکه از بیماری آسم رنج می برد و همچنین نامناسب بودن وضعیت جسمانیش از این مقام استعفا داد.

ویوالدی در ۲۵ سالگی موفق به دریافت سمت استادی ویولون در پرورشگاهی در ونیز شد. در خلال سالهایی که در این موسسه مشغول فعالیت بود قطعات موسیقیایی زیادی را تصنیف کرد. «لسترو آرمونیکو» یکی از آثار این زمان بود که موفقیتی در سطح کل قاره اروپا را برایش به ارمغان آورد.

ویوالدی در ادامه فعالیت های هنریش و سفر به نقاط مختلف اروپا, سبک ویژه ایی از موسیقی یعنی اپرا را که خاستگاه آن در شهر ونیز به شمار می رفت را آغاز کرد. ونیز از جمله شهرهای مستعد در زمینه اپرا بود به طوریکه سالنهای متعددی برای این منظور وجود داشت و همچنین به عنوان یک شغل پردرآمد مورد توجه آهنگسازان قرار داشت.

اولین اپرای او درسال ۱۷۱۳ در شهر ویچنتزا بنام  ottone in villa اجرا شد. در همین سال بود که مدیریت اپرای سنت آنجلو را پذیرفت. به فاصله این سالها به شهرهای مختلفی سفر نمود و اپراهای مختلفی را تصنیف کرد. در سال ۱۷۱۸ به دعوت مائسترو دی کاپلایی به کاخ شاهزاده فیلیپ فون هسن دارمشتادت رفت و در مدت سه سال اپراهای مختلفی را تصنیف کرد. اما حرکت بزرگ زندگی و حرفه ایی او عزیمت به رم به سال ۱۷۲۲ بود.

در رم «پاپ بندیک سیزدهم» به او پیشنهاد نواختن موسیقی برای خودش را داد. در همین ایام بود که یکی از بزرگترین آثار خودش را که تا به امروز مورد استقبال اهالی موسیقی و همچنین علاقه مندان موسیقی قرار گرفته است را نوشت .کنسرتوی آشنای «چهارفصل» که امروزه همگان با آن آشنا هستند یادگار آن روزگار به شمار می رود. این کنسرتو حرکتی نو در موسیقی به شمار می رود به طوریکه دست مایه تصنیف هرکدام از آنها الهام گرفتن از طبیعت و رویدادهایی که مصادف با این فصول می شوند را در دست مایه قالب ساخت این اثر ساخت.

ویوالدی سرانجام به سال ۱۷۴۱ در سن ۶۳ سالگی دار فانی را وادع گفت.