دبیر بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد:

حضور مهمانان خارجی در جشنواره موسیقی فجر در صورت موافقت ستاد کرونا

دبیر بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، گفت: در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، مردم و شرکت‌کنندگان خارجی به شرط رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این جشنواره حضور می‌یابند.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هم‌زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیر رقابتی برگزار می شود. جایزه ترانه، جایزه موسیقی، رسانه و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره از جشنواره است.

سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد. این دوره از جشنواره به دلیل همه‌ گیری کرونا با محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجراهای حضوری و بخش بین الملل همراه و در مجموع میزبان ۴۲ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱ هنرمند بین‌المللی بود.

در بخش بین الملل این دوره از جشنواره موسیقی فجر گروه هایی از کشورهای آلمان، اتریش، ایتالیا و کوبا حضور داشتند و بعد از تعامل با گروه‌ها همچنین شرایط برگزاری جشنواره، در نهایت چهار اجرا به صورت برخط و از پیش ‌ضبط شده در کشور مبدأ و دو اجرا با حضور هنرمندان در ایران برگزار شد. محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا با توجه به واکسیناسیون گسترده ابراز امیدواری کرده بود چراغ سالن‌های کنسرت‌ها و اجراهای حضوری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور مردم روشن شود.

اردوان جعفریان درباره بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر درباره حضور مردم در سالن های کنسرت بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، خاطرنشان کرد: اگر ستاد ملی مقابله با کرونا حضور مخاطبان در جشنواره را تشخیص بدهد، اعلام می کند. امیدوارم مردم به سالن های کنسرت برگردند زیرا اهمیت موسیقی در حضور مردم است و موسیقی به واسطه حضور مخاطب، قابلیت اشتراک و لذت بردن دارد.

وی درباره بخش بین الملل این جشنواره، گفت: این بخش با حضور مهمانان بین الملل برگزار می شود و برنامه‌هایی برای این منظور در نظر گرفتیم؛ همچنین مهمانانی از کشورهای مختلفی برای شرکت در این جشنواره دعوت کردیم.

دبیر بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر درباره اجرای آنلاین کنسرت های بخش بین الملل، گفت: هر دو سناریوی اجرای حضوری و آنلاین برای بخش بین الملل در نظر گرفته ایم. سال گذشته ۲ اجرا حضوری و چهار اجرا آنلاین بود اما در تلاش برای حضوری شدن اجراهای دوره سی و هفتم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستیم.

جعفریان درباره استقبال شرکت کنندگان خارجی، بیان کرد: در بسیاری کشورها به خصوص در مناطق اروپا و بخشی از شمال آفریقا کرونا به نوعی کمرنگ شد و به دلیل نرخ بالای واکسن در آن جوامع، برنامه های موسیقی با احتیاط آغاز به کار کرد. با توجه به فاصله دوساله در برگزاری کنسرت ها در سراسر دنیا، عطش هنرمندان برای اجرا دیده می شود. از سوی دیگر، تلاش برای ایجاد بازارهای جدید، فستیوال ها و کنسرت ها وجود دارد.

وی ادامه داد: در یک توازنی با محدودیت ها و امکانات از هنرمندان خارجی مختلفی دعوت کردیم که البته منتظر پاسخ برخی از آنها هستیم. حتی اگر شرایط ایجاب کند که مردم به صورت عمومی در سالن حاضر نباشند، برنامه ها در تهران ضبط شود.