داور جشنواره موسیقی جوان:

جوانان بدون نگاه مادی در جشنواره موسیقی جوان حضور دارند

داور جشنواره موسیقی جوان، گفت: این رویداد تنها بستری است که جوانان موسیقیدان کشورمان با جان و دل و بدون نگاه مادی در آن حضور دارند.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین علیزاده در خصوص سطح کیفی جشنواره گفت: با توجه به شرایط خاص موسیقی در کشورمان و جشنواره هایی از این دست که خارج از ایران برپا می شود، برگزاری این جشنواره اتفاق بسیار خوبی بود.

وی افزود: با وجود محدودیت های موسیقی در کشورمان می توان برگزاری این جشنواره را یک معجزه برشمرد. این جشنواره تنها بستری است که موسیقی دانان کشورمان با جان و دل و بدون نگاه مادی در آن حضور دارند. این جشنواره  موجب شد داوران هم احساس جوانی داشته باشند و این جشنواره سرمایه بزرگی به وجود آورد که می تواند آینده موسیقی ایران را هم رقم بزند.

علیزاده در ادامه بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان با محدودیت هایی که در موسیقی ما حاکم است همچنان جوابگوی مسائل بسیاری بوده و همیشه ما را سر شوق آورد.

داور بخش تار و سه تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به اینکه اعتبار این جشنواره از سوی ما کارشناسان تایید می شود، خاطرنشان کرد: تاثیرگذاری این جشنواره تنها محدود به پایتخت نبوده بلکه در سراسر ایران اثرگذاری مثبتی داشت و جای امیدواری است اغلب منتخبان و نوازنده های خوب کشورمان از شهرهای کوچک و استان های مختلف بوده اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

به گفته علیزاده، این جشنواره توانست استعدادهای درخشان یا نوازنده های خوش فکر کشورمان را شناسایی کند و این موضوع بیانگر این است دانشجویان یا دانش آموختگان موسیقی که در شهرستان ها ساکن هستند و در این زمینه فعالیت می کنند، تلاش های بسیاری در تربیت شاگردان انجام داده اند که ماحصل آن شرکت کنندگان توانمند جشنواره است.

وی ادامه داد: این فعالیت ها  به  یک نوع موسیقی یا  یک ساز محدود نمی شود بلکه در همه رشته ها نتیجه خوبی بدست آمد و موجب شده شوق بیشتری در آنها ایجاد شود.

 

 

علیزاده تاکید کرد: بزرگترین شوقی که این جشنواره برای ما ایجاد کرد، دخالت و نظارت نکردن مسوولان بود و مستقل عمل کردیم؛ این جشنواره به هیچ ارگانی وابستگی خاصی ندارد و حضور و فعالیت هنرمندان به دلیل اعتقادشان نسبت به هنر بود.

داور جشنواره موسیقی جوان، ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان نسبت به فعالیت سال های اولیه خود تغییرات محسوسی داشت. در بخش موسیقی ایرانی تنها به حفظ ردیف موسیقی جوانان اکتفا نکرد یا در بخش موسیقی کلاسیک غربی هم که در جهان جریان دارد نگاه خشکی نداشت و هنرمندانی هم که در این بخش حضور دارند بی اطلاع از موسیقی روز دنیا نیستند.

علیزاده اظهار داشت: در بخش موسیقی ایرانی هم وضع  به همین منوال است و داوران نگاه خشک و سنتی به فعالیت جوانان ندارند و به سمت جوان گرایی تغییر رویه داده اند و خلاقیت شرکت کنندگان مورد توجه قرار گرفته است. این تغییرات کافی نیست و باید تلاش بیشتری روی این مسأله صورت بگیرد تا خلاقیت ها را کشف کنیم.

داور جشنواره بیان کرد: ارگان ها تاکنون رفتار صمیمانه ای داشتند و علاوه بر اینکه اجازه دخالت به خود نمی دادند، حمایت هم می کردند. اگر غیر از این بود و حالت فرمایشی به خود می گرفت عده زیادی از ما همکاری نمی کردیم.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

دبیرخانه جشنواره پس از پایان کار هیأت‌های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی هزار و ۵۳۰ اثر ارسالی در ۲ بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک، اسامی ۴۳۱ نفر را برای راه یابی به مرحله نهایی اعلام کرد و در نهایت هزار و ۱۲۰ نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند.