جشنواره موسیقی جوان استادان از یاد رفته را پیدا کرد

جشنواره موسیقی جوان استادان از یاد رفته را پیدا کرد

 

داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، گفت: بخش نواحی این جشنواره، استادان گمنام و از یاد رفته را پیدا کرد و به نوجوانان و جوانانی توجه دارد که در عرصه موسیقی نواحی فعالیت می‌کنند.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، پیمان صفوتی در خصوص جایگاه جشنواره موسیقی جوان گفت: این جشنواره در کردستان جایگاه ویژه ای دارد،  در شهر ما بسیار تاثیرگذار بوده و نقش بسیار خوبی برای رشد و اشتیاق‌ جوانان به سازهای منطقه داشته است

وی ادامه داد: رسالت اصلی جشنواره معرفی فضای موسیقی مقامی و نواحی است چرا که نگاه ویژه‌ای به استادانی دارد که در هر منطقه به دلیل توجه نکردن مسئولان، نام شان سال هاست به گوش کسی نرسیده است. در واقع جشنواره استادان گمشده را پیدا کرده و به نوجوانان و جوانانی که در عرصه موسیقی نواحی فعالیت می کنند، توجه دارد.

این داور بخش دف افزود: در سال های اخیر شرکت کنندگان از شهرها و روستاهای خیلی دور در بخش ساز دف شرکت کردند که این  نشانه ترویج خوب این جشنواره است اما متاسفانه به خاطر شرایط کرونا کمی اشتیاق کمتر شد.

صفوتی درباره کیفیت آثار شرکت کنندگان، اظهار داشت: نوازندگی شرکت کنندگان به خصوص در رده سنی الف عالی است. آنها دارای تکنیک‌هایی هستند که من با شنیدن کارهای شان ذوق می‌کنم. وقتی سن شان بالا می رود به گروه‌نوازی گرایش پیدا می کنند.

داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در ادامه گفت: با نگاهی به دوره‌های قبل می توان تغییر صد درصدی را در نوازندگی شرکت کنندگان شاهد بود که نشانه اشاعه جشنواره موسیقی جوان است. در واقع جشنواره موسیقی جوان باعث شد شرکت کنندگان از سنین پایین به کار موسیقی علاقه مند شوند.

صفوتی با اشاره به احیای موسیقی مقامی کردستان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سنندج مقام هایی داریم که از مدت ها قبل گم شده بودند ولی با وجود جشنواره جوان و حضور بخش موسیقی نواحی، بسیاری از نوازندگان سنندج آنها را نواختند. نه تنها نوازندگان کُرد بلکه کل کشور توانستند به واسطه این اجراها با بخش مقامی و نواحی خانقاهی منطقه کردستان آشنا شوند و به طور کلی جایگاه دف‌های مقامی کردستان را مشخص کردند.

به گزارش موسیقی نو، مرحله داوری آثار رسیده به پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان در حال انجام است.