جایزه گرامافون طلایی گرمی و ارزش مادی

 

جایزه موسیقی گرمی که سالانه توسط «آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا» اعطا می‌شود، به صورت مستقیم هیچ منفعت مالی برای برندگان به همراه نخواهد داشت.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایسنا، گرمی که به عنوان بزرگترین جوایز سالانه موسیقی در جهان شناخته می‌شود، گرچه در مرحله نخست هیچ جایزه نقدی برای برندگان به همراه نخواهد داشت اما بنا بر اعلام نشریه فوربس میزان فروش کنسرت‌های برندگان این جایزه حداقل تا ۵۵ درصد افزایش یافته است.

از سویی دیگر، «دیوید بنر» خواننده و تهیه‌کننده آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ موفق به کسب جایزه گرمی شده عنوان می‌کند که پس از کسب این جایزه، هزینه‌ای که تهیه‌کنندگان برای تولید آثارش دریافت می‌کردند از ۵۰ هزار دلار به ۱۰۰ هزار دلار افزایش یافته است و در مواردی این هزینه تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

جنبه مثبت کسب این جایزه از نقطه نظر مالی بیشتر برای هنرمندانی چشمگیر است که بیشتر در پشت صحنه فعالیت می‌کنند تا جلوی میکروفون. «دیوید روسو» که یک کارگردان موزیک ویدیو است، می‌گوید که ترانه‌سراها و تهیه‌کنندگانی را می‌شناسد که پس از برنده شدن در گرمی، درآمدشان ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

بنابر اعلام کمپانی برگزارکننده کنسرت «Pollstar»، مزایای مالی جایزه گرمی می‌تواند برای تورهای بزرگ نیز بسیار زیاد باشد؛ به عنوان مثال درآمد «برونو مارس» پس از کسب جایزه گرمی برای هر شب برگزاری کنسرت از ۱۳۰ هزار دلار به ۲۰۲ هزار دلار (+۵۵%) افزایش یافت. درآمدهای تورهای «تیلور سویفت» ترانه‌سرا و خواننده آمریکایی نیز پس از کسب جایزه گرمی از ۱۲۵ هزار دلار به ۶۰۰ هزار دلار برای هر شب اجرا در تور (+۳۸۰%) افزایش یافت.

سال گذشته، جایزه گرمی بهترین هنرمند جدید به «اولیویا رودریگو» اعطا شد و بلافاصله پس از دریافت جایزه، جستجوهای مربوط به این هنرمندان در گوگل افزایش قابل توجهی پیدا کرد و روندهای مشابهی را می‌توان برای «مگان د استالین» و «بیلی ایلیش» مشاهده کرد که به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ برنده شدند.

این جوایز گرچه ارزش مادی خاصی ندارد و حتی فروش آن نیز غیرقانونی است، اما برچسب «برنده جایزه گرمی» می‌تواند با افزایش درآمد چشمگیری برای هنرمندان در بلیت فروشی کنسرت‌ها همزمان با افزایش مخاطبان همراه باشد.

/