داور جشنواره موسیقی جوان:

تاثیر جشنواره ها نباید مقطعی باشد

 

تاثیر جشنواره ها نباید مقطعی باشد

 

داور جشنواره موسیقی جوان گفت: نقش و تاثیر جشنواره ها نباید مقطعی و کوتاه‌مدت باشد. نسل جوان زمانی قدر موسیقی نواحی را می‌داند که با ارزش‌های آن آشنا شود.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، بهمن حاج‌امینی با بیان اینکه موسیقی نواحی مختلف ایران، همچنان زنده و جذاب است، بیان کرد: نسل جوان زمانی قدر موسیقی نواحی را می‌داند و با ارزش‌های آن آشنا می شود. تا وقتی این ارزش ها را نشناسد، گمان می‌کند این نوع موسیقی یک موسیقی بدوی و تکراری است که از دیرباز تاکنون نواخته و شنیده شده است. اما وقتی با آن آشنا می‌شود و می‌بیند موسیقی محلی، ساختار و ویژگی‌های خاص خود را دارد، جاری و ساری است و می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و او را به وجد آورد، به این نوع موسیقی علاقه‌مند می‌شود و از شنیدن آن لذت می‌برد و حتی در ثبت و ضبط آن می‌کوشد.

حاج‌امینی به نقش مهم سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در حفظ و گسترش موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: تا زمانی‌که نهادهای مختلف چون صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها دست به دست هم ندهند، اتفاق خوشایندی نمی‌افتد و همچنان موسیقی محلی از هیچ محلی به گوش نمی‌رسد. طبیعی است که در این میان، صدا و سیما بیشترین و مهم‌ترین نقش را برعهده دارد و باید بخشی را به موسیقی نواحی اختصاص دهد و برنامه‌هایی درخور شان و جایگاه هنرمندان بسازد و پخش کند؛ وگرنه این‌گونه از موسیقی با تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایش از بین می‌رود و با این اتفاق، بخشی از تاریخ و فرهنگ اقوام مختلف ایرانی کمرنگ یا نابود می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی نواحی همچنین با اشاره به اهمیت جشنواره‌ موسیقی جوان، خاطرنشان کرد: جشنواره‌های مختلف موسیقی به معرفی موسیقی نواحی به نوجوان‌ها و جوان‌ها کمک می‌کند. جشنواره جوان، یکی از این جشنواره‌هاست که به صورت رقابتی برگزار می شود و برای رسیدن به اهداف خود، ساختار و چارچوب تعریف شده ای دارد. هدف از برگزاری این جشنواره، برافروختن چراغ فرا راه هنرمندان، نوجوانان و جوان است که مسیر درست را بیابند.

 

تاثیر جشنواره‌ها نباید مقطعی باشد

 

حاج‌امینی درباره اهمیت استمرار جشنواره موسیقی جوان، افزود: نقش و تاثیر جشنواره‌ها نباید مقطعی و کوتاه‌مدت باشد. بلکه لازم است در طول سال، بستر مناسبی فراهم آید و از نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در جشنواره حمایت شود تا انگیزه بیشتری برای ادامه کار خود داشته باشند و تصور نکنند که رها شده‌اند.

به گفته این پژوهشگر موسیقی نواحی، برای رویارویی با تهاجم فرهنگی، باید به تقویت فرهنگ خودی پرداخت. پس  ضرورت دارد مسوولان فرهنگی به‌جای آن‌که چرتکه در دست بگیرند و گیشه را ملاک و معیار قرار دهند به دوام و بقای فرهنگ و هنر این مرزوبوم فکر کنند. به عبارتی متولیان فرهنگی نباید فقط در پی هنرمندان و گروه‌هایی باشند که مخاطبان بیشتری دارند، شناخته شده‌تر هستند و می‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند بلکه بهتر است به این مساله بیاندیشند که در این آشفته بازار، چه بر سر موسیقی نواحی می‌آید که هنرمندانش، آن‌چنان که باید و شاید شناخته شده نیستند و به دور از جنجال و هیاهو در گوشه‌ای از ایران سرگرم کار و هنر خود هستند.

به گفته او، امروز باید موسیقی محلی و همه ارزش‌هایش را بشناسیم و پاس داریم. نغمه‌هایش را ثبت و ضبط کنیم و به گوش آیندگان برسانیم. لالایی‌ها و ترانه‌های کار را گردآوری کنیم و با این کار در حفظ تاریخ و فرهنگ و هویت موسیقایی خود بکوشیم؛ البته لازمه این کارها یک عزم ملی است.

قابلی برخی شرکت‌کنندگان برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی

گاگیک بابایان، نوازنده پیانو و داور جشنواره پانزدهم موسیقی جوان درباره کم بودن تعداد شرکت‌کنندگان، گفت: علت اصلی را نمی‌دانم اما حدس می‌زنم گروه سنی «ج» در دنیای موسیقی حرفه‌ای‌تر هستند و خط و مسیرشان مشخص شده است. گروه سنی «ب» هم ممکن است به دلیل دشواری قطعات شرکت نکرده‌اند اما همیشه در گروه سنی «الف» تعداد شرکت‌کنندگان خوب است.

وی افزود: شاید به این دلیل که سن کمتر و علاقه بیشتری به رقابت دارند و شرکت‌کنندگان این گروه سنی از ایران در جشنواره حضور دارند. بیشتر آنها در آموزشگاه‌های موسیقی تحصیل می‌کنند و چون جشنواره مورد توجه آموزشگاه‌ها هست، به شرکت در این رقابت ترغیب می‌شوند.

این داور جشنواره که در تعیین سرفصل‌های این دوره از رقابت جشنواره‌ ملی موسیقی جوان نقش دارد، درباره دشواری قطعات، اظهار داشت: ضبط کردن قطعات مورد نیاز برای شرکت در جشنواره بسیار دشوار است. شاید هم یکی از دلایل کم بودن شرکت کنندگان، همین آماده کردن قطعات بود. رپرتوار جشنواره ساده نیست و همیشه دشواری‌های خودش را دارد.

 

تاثیر جشنواره‌ها نباید مقطعی باشد

 

وی با بیان اینکه سطح نوازندگی شرکت‌کنندگان بالا رفته و اگر رپرتوار ساده باشد، نمی‌توانیم از بین آنها انتخاب کنیم، ادامه داد: برخی از نوازندگان شرکت‌کننده در جشنواره، به راحتی می‌توانند در جشنواره‌های خارجی شرکت ‌کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. برخی از آنها به راحتی می‌توانند در جشنواره‌هایی مانند چایکوفسکی، لیپس، شوپن و دیگر مسابقات بین‌المللی شرکت کنند.

بابایان افزود: جشنواره موسیقی جوان در ارتقای سطح کیفی موسیقی در کشور سهم داشته و تاکید می‌کند درباره نوازندگی پیانو بدون تردید و به طور قطع  جشنواره ملی موسیقی جوان موثر بود زیرا باعث ایجاد انگیزه شده است.

گاگیک بابایان یک درخواست را مطرح کرد. او از شرکت کنندگان گروه سنی «الف» خواست برای شرکت در جشنواره عجله نداشته باشند.

وی در این باره، تاکید کرد: برخی از شرکت‌کنندگان گروه الف اصرار دارند در جشنواره شرکت‌ کنند در حالی که هنوز آمادگی کامل ندارند.

دبیرخانه جشنواره پس از پایان کار هیأت‌های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی هزار و ۵۳۰ اثر ارسالی در ۲ بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک، اسامی ۴۳۱ نفر را برای راه یابی به مرحله نهایی اعلام کرد و در نهایت هزار و ۱۲۰ نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند.

تاثیر جشنواره ها نباید مقطعی باشد./