نشست دارابی با اعضای خانه موسیقی

به دنبال ارتقای «موزه موسیقی» و افزایش «آثار موسیقایی ایران در عرصه جهانی» هستیم

ارتقای «موزه موسیقی» و افزایش «آثار موسیقایی ایران در عرصه جهانی» اهداف برگزاری جلسه معاون میراث‌فرهنگی کشور با هنرمندان موسیقی و مدیرعامل خانه موسیقی عنوان شد.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایلنا، علی دارابی (معاون میراث‌ فرهنگی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در صفحه شخصی خود از برگزاری نشست با هنرمندان حوزه موسیقی کشور به منظور انجام بحث و گفت‌وگو درخصوص سازوکارهای همکاری و ارتقای «موزه موسیقی» و نیز افزایش «آثار موسیقایی ایران در عرصه جهانی» خبر داد.

او دراین خصوص نوشت:

ارسطو فیلسوف بزرگ دنیا، موسیقی را شاخه‌ای از dr-alidarabi ریاضیات می‌دانست و حکیم ابوعلی سینا در کتاب شفا از موسیقی می‌گوید. قدمت موسیقی به پیدایش نخستین جوامع و شکل گیری فرهنگ باز می‌گردد.

موسیقی بیانگر آداب و رسوم، احساسات و عواطف، شکست و پیروزی و سبک زندگی جوامع مختلف در ادوار و زمانه‌های تاریخی است.

یکی از زبان‌های مشترک جهان که در عرصه دیپلماسی عمومی و معرفی ملل و فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از منزلت و جایگاه والایی برخوردار است «موسیقی» است.

از ۱۶ اثر ثبت شده ناملموس ایران در عرصه جهانی، چهار اثر آن در حوزه موسیقی است که شامل: «ردیف موسیقی ایرانی»، «موسیقی بخش‌های خراسان»، «مهارت ساخت و نواختن کمانچه»، «مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار» می‌باشد.

در دفتر معاونت میراث فرهنگی میزبان هنرمندان حوزه موسیقی کشور حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل) و استاد داود گنجه‌ای از اعضای موسس خانه موسیقی و سیدعباس سجادی بودم.

خانه موسیقی به عنوان یک نهاد صنفی غیردولتی در ۱۳۷۹ تشکیل و بیش از ۱۷ هزار عضو دارد. از جمله اهداف آن «حفظ میراث هنری ایران در بخش موسیقی» و «گسترش و معرفی موسیقی و موسیقی‌دانان ایرانی» است.

در این جلسه درباره سازوکارهای همکاری و ارتقای «موزه موسیقی» و نیز افزایش «آثار موسیقایی ایران در عرصه جهانی» بحث و گفت‌وگو کردیم.