داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان:

برنامه‌های آموزشی برای پذیرفته نشدگان جشنواره موسیقی اجرا شود

 

داور بخش آواز پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، گفت: برنامه‌های آموزشی باید برای پذیرفته نشدگان در این جشنواره فراهم کرد و سایر نهادها از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان حمایت کنند.

به گزارش موسیقی نو: از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، مظفر شفیعی، خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی که چندین دوره داوری جشنواره موسیقی جوان را بر عهده داشت درباره نقش جشنواره در تربیت نسل جدیدی از خوانندگان، گفت: جشنواره نقش پر رنگی دارد و از نظر  کیفی و کمی در ابعاد خوب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همه جوانان خواننده امروزی یا آنها که در مرز چهره ‌شدن هستند و امروزه جزو خوانندگان خوب ایران محسوب می شوند به واسطه جشنواره موسیقی جوان کشف شدند و اولین تجربه شان در اجرا، شرکت در جشنواره جوان بود.

به گفته شفیعی، بسیاری از خوانندگان موسیقی ایرانی از سن کم در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردند که برخی رتبه آورده اند و برخی خیر اما در جشنواره حضور داشتند و همین حضور باعث پیشرفت در کارشان شد.

این خواننده درباره سطح کیفی آثار شرکت کنندگان در پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، افزود: امسال استقبال بیشتر از پارسال بود. این جشنواره توانست در ۲ سال اخیر و در شرایط بد کرونا برای جوانان سرگرمی و دلگرمی ایجاد کند و آنها نیز با اشتیاق آثارشان را ارسال کنند.

 

ارزیابی کیفی گروه های سنی در جشنواره

وی با بیان اینکه گروه سنی الف خیلی از نظر کیفی و کمی بهتر بود، خاطرنشان کرد: «گروه سنی ب از نظر کمی بیشتر از پارسال بود اما از نظر کیفی نسبت به سال گذشته سطح پایین تری دارد. در گروه سنی ج چند نفری بودند که پارسال شرکت کردند و مقام آوردند، امسال هم شرکت کردند و سطح کیفی بالایی داشتند.»

شفیعی با بیان اینکه داوران بخش آواز بر این باور هستند که برای شرکت‌کنندگان پذیرفته نشده در جشنواره برنامه های آموزشی فراهم کرد، اظهار داشت: «حمایت از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان به تنهایی در توان جشنواره موسیقی جوان نیست بلکه سایر ارگان ها هم باید حضور داشته باشند.»

وی تاکید کرد:

بسیاری از این هنرمندان در شهرستان های دور دست زندگی می کنند و استاد خوب در دسترس ندارند.

 

مشکلات آوازی شرکت کنندگان

داور بخش آواز پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص مشکلات و ضعف‌های آوازی شرکت کنندگان این دوره از جشنواره گفت: «مشکل این هنرجویان، ضعف در اجرای رپرتوار تعیین شده از سوی داوران بود. آنها قطعات را نداشتند یا کسی نبود به آنها گوشزد کند. این مشکل و ضعف به نداشتن آموزش ارتباط دارد.»

وی خاطرنشان کرد: «عمده شرکت کنندگان از سایر استان ها بودند و نحوه خواندن در سن ۱۸ تا ۲۳ سال خیلی مهم است. البته صداها خوب است ولی مشکل در رپرتوار بود.»

این مدرس آواز به ارائه راهمکارهایی برای حل مشکل هنرجویان آواز پرداخت و گفت: «بهترین راه حل، آموزش دیدن با استادان خوب است، این هنرجویان باید دیدگاه اساتید بزرگ آواز را دنبال کنند تا نواقص کارشان برطرف شود.»

وی اعلام آمادگی کرد به شرکت کنندگان گروه سنی ب که به واسطه ضعف در کارشان به مرحله نهایی راه نیافتند، راه حل دهد.

داوری‌های مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال پایان است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود.