برای تایید اصالت سه‌تار هیچ سندی نداریم

 

یک نوازنده با بیان اینکه اصالت سازهای مختلف باید با وجود مدرک اثبات شود، عنوان کرد: ما برای تایید اصالت ساز سه‌تار هیچ سند یا مدرکی نداریم.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایسنا، «محمد خالقی» (نوازنده سه‌تار  و سنتور) مدعی شد: ما برای پیدایش موسیقی دستگاهی در ایران هیچ سند معتبری نداریم. موسیقی محلی در ایران قدمت بسیار زیادی دارد. هر یک از مناطق ایران سازهای منحصر به خود را دارند که تقریبا شبیه به یکدیگر هستند.

این نوازنده ایرانی با اشاره به این که سه‌تار یک ساز متاخر است، توضیح داد: سه‌تار در نتیجه‌ی گردش سازهای مشابه به این ساز در سراسر کشور ابداع شده و قدمت سه‌تار حتی از خود موسیقی دستگاهی هم جدیدتر است.

خالقی که در برنامه «ارغنون» با موضوع بررسی سیر نوآوری در موسیقی سنتی ایران در شبکه رادیویی گفت‌وگو حاضر شده بود، درباره ساز سنتور، توضیح داد: اکثر افراد مدعی می‌شوند که ابداع سنتور در ایران انجام شده، در حالی که این ساز برای ایران نیست و ما برای اثبات اصالت ایرانی بودن این ساز مدرک معتبری نداریم.

وی با بیان این که فاصله ربع‌پرده در موسیقی غرب در مرور زمان حذف شده است، گفت: موسیقیدان‌های غربی برای بهتر شدن فرآیندهای آهنگسازی به تدریج ربع ‌پرده را از موسیقی غرب حذف کرده‌اند.

این مولف موسیقی افزود: ‌ اکثر اهالی موسیقی به اشتباه تصور می‌کنند که ربع‌پرده فقط در موسیقی شرقی وجود دارد، در حالی که موسیقی غرب هم از این فاصله استفاده می‌کرده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد در نهایت اشتباه مدعی می‌شوند که پیانو از روی سنتور ساخته شده است و این موضوع اصلا صحت ندارد.

محمد خالقی با بیان این که ما قبل از آسیب‌شناسی یک حوزه باید به آن اشراف داشته باشیم، توضیح داد: در حال حاضر افرادی که سازهای جدید ابداع می‌کنند و یا سازهای موجود را اصلاح می‌کنند، مورد نکوهش عموم اهالی موسیقی قرار می‌گیرند.

.