داور جشنواره ملی موسیقی جوان:

با برگزیدگان جشنواره جوان ارکستر تشکیل دهید

 داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، پیشنهاد کرد که از برگزیدگان دوره‌های مختلف جشنواره موسیقی جوان، ارکسترهای کوچک و بزرگی تشکیل شود.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی ایران، نادر مرتضی پور با ارایه پیشنهادی برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان، بیان کرد: جشنواره می تواند گروهای سازی مختلفی برای موسیقی کلاسیک تشکیل دهد و نوازندگان برگزیده را در این ترکیب‌ها دور هم جمع کند. این اتفاق در جشنواره‌های خارجی بسیار رخ می‌دهد که برگزارکنندگان جشنواره خودشان اقدام به تشکیل گروه های موسیقی و اجراهای مختلف می کنند.

وی با اشاره به سطح کیفی آثار شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره، اظهار داشت: نوازندگان کنترباس به لحاظ کمیت، زیاد هستند اما در سطوح مختلف کیفیت قرار دارند. امسال جای تعجب بود که فقط یک کنترباسیست آن هم در سطح نوازندگی معمولی در جشنواره حضور داشت. این در حالی است که کنترباسیست‌های جوانی که در هنرستان ها و مراکز آموزشی حضور دارند و در ارکسترها می‌نوازند، کم نیستند.

این نوازنده پیشکسوت کنترباس با بیان اینکه انتظارمان از کنترباسیست ها بیشتر بود، درباره شرکت کنندگان بخش ویلنسل، گفت: در جایگاه یک نوازنده چند نکته را مطرح می کنم که نوازنده ها باید بیشتر روی آن متمرکز شوند. تکنیک ساز زدن در اثر ممارست، تداوم و تمرین به دست می آید یعنی زدن ساز و حرکت انگشتان در اثر تمرین و کار زیاد به دست می آید.

مرتضی پور افزود: شناخت از آن نوع موسیقی که می‌نوازند، سبک، بیان و رعایت دینامیک های موسیقی، فراز و نشیب های شدت و ضعف موسیقی که همان دینامیک های موسیقی محسوب ‌می شود، همگی نیازمند تلاش و تمرین است.

برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان

 

سختی های برگزاری جشنواره در شرایط دنیای امروز

داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، بیان کرد: همه موزیسین ها از جمله ویولن سلیست ها، کنترباسیست ها و موزیسین های دیگر باید این نکات را در نظر داشته باشند. یکی از مشکلات موجود این است که در ارکستر و میان نوازندگان جوان این مسأله وجود دارد که روی کوک دقت خوبی صورت نمی‌گیرد که البته آن هم در اثر ممارست درست می شود.

این رهبر ارکستر ضمن قدردانی از زحمات برگزارکنندگان جشنواره، گفت: برگزاری جشنواره در شرایط امروزی دنیا بسیار سخت است. شرکت در این نوع جشنواره ها برای نوازنده ها و موزیسین های جوان و حتی پا به سن خیلی مفید است. هر چه بیشتر شرکت کنند و ساز بزنند به نفع‌شان است.

داور بخش کنترباس پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بیان اینکه نوازندگان کنترباسیست‌ها نیازمند تشویق برای حضور در جشنواره هستند، اظهار داشت: تا به امروز حمایتی از برگزیدگان دوره‌های مختلف جشنواره صورت نگرفته است در صورتی که با ترکیب برگزیدگانی که خوب ساز می‌زدند ۱۴ ارکستر سمفونیک تشکیل می‌دادیم. به واسطه خروجی جشنواره می‌توانستیم نوازندگان نخبه‌ای داشته باشیم که در ارکسترهای‌ مختلف ایران و دیگر کشورها در جایگاه سولیست فعالیت می‌کردند.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.