با برگزاری مجدد کنسرت های زنده، قیمت بلیت افزایش می‌یابد؟

برگزاری کنسرت

 

سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری مجدد کنسرت های موسیقی، عادی‌سازی فعالیت‌ها را بیش از قبل تقویت کرد؛ اما هنوز نگرانی‌هایی از جمله افزایش احتمالی قیمت بلیت کنسرت‌ها به عنوان مهم‌ترین دغدغه مخاطبان وجود دارد.

به گزارشموسیقی نو به نقل از ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌شامگاه شنبه (۱۵ آبان) در برنامه زنده «نگاه یک» شبکه یک سیما حضور یافت و با اشاره به نحوه فعالیت‌های هنری در دوران کرونا گفت: من معتقدم که با کرونا باید زندگی کرد. خوشبختانه زمینه‌های عادی سازی فعالیت های کشور در دوران کرونا فراهم شده است.

وی افزود: بر اساس نظرسنجی‌ها بیشترین میزان مصرف فرهنگی و هنری ما در حوزه موسیقی است. امیدوارم هنرمندان موسیقی به میدان بیایند و اجرای کنسرت ها در شهرهای مختلف آغاز شود.  در این رابطه ثبت نام را رسما شروع کردیم و امیدواریم تا انتهای آبان کنسرت‌ها را دوباره آغاز کنیم.

هر چه بیشتر به آذرماه نزدیک می‌شویم خوشحالی از آغاز مجدد فعالیت‌های موسیقی در رابطه شرایط اجراهای موسیقی در دوران قبل و بعد از کرونا بیشتر می‌شود. ناگفته هویداست در این مدت جامعه موسیقی ایران ضررهای هنگفتی را چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی تحمل کرده است. تلاش برای جبران خسارات اقتصادی شاید یکی از مجموعه تدابیری باشد که در کلیت و تمامیت باید آنرا پروژه بازسازی و افزایش ظرفیت موسیقی ایران در دوران پساکرونا نامید.

افزایش احتمالی قیمت بلیت کنسرت‌ها به خاطر جبران خسارات اقتصادی ناشی از کرونا را نباید احتمالی بعید و حتی غیرممکن دانست. در حالت عادی هزینه بلیت یک کنسرت به عوامل بسیاری از جمله اجاره بهای سالن، هزینه های مربوط به نورپردازی و صدابرداری و دستمزد نوازندگان نوازنده بستگی دارد.

این در حالی است که سه شنبه گذشته (۱۱ آبان) جلسه هم اندیشی به منظور از سرگیری اجراهای صحنه ای موسیقی با حضور شرکت‌های برگزار کننده و نماینده سالن‌های برگزاری اجراها به ریاست محمد اله‌یاری فومنی، سرپرست دفتر موسیقی برگزار شد.

در این جلسه سرپرست دفتر موسیقی به تلاش های معاونت هنری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه اخیر برای آغاز اجرای های موسیقی، رونق اقتصاد هنر و پیگیری‌های وزارت ارشاد از ستاد ملی کرونا اشاره کرد.

تسریع در امر  واکسیناسیون عمومی از سویی و تغییر رنگ‌های هشدار وضعیت  کرونایی در عموم استان ها از قرمز به نارنجی، زرد و آبی، و بهره مندی از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن ها در کنار رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی، نوید بخش آغاز سایر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی هنری مانند سینماها، تئاتر، رستوران ها، همایش ها و نمایشگاه ها مواردی است که در این جلسه بحث و بررسی شد.

افزایش ۲۰۰ هزارتومانی بلیت کنسرت‌ها

در همین زمینه محمدحسین توتونچیان، مدیر یکی از سایت های فروش بلیت کنسرت اعلام کرد که بهای بلیت های اجراهای زنده موسیقی در تهران زیر ۴۰۰ هزار تومان و کمتر از قیمت بلیت های کنسرت های کیش در نظر گرفته می شود.

این در حالیست که قبل از شیوع کرونا بلیت‌هایی با قیمت بالای ۲۰۰ هزار تومان برای کنسرت‌های تهران مورد مناقشه و انتقاد بسیاری صاحب نظران بود ولی افزایش قیمت بلیت کنسرت ها یکی از راهکارهایی خواهد بود که بالاجبار برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا شاهد آن خواهیم بود.

 

توتونچیان

 

وی همچنین اشاره کرد سالن های برگزار کننده کنسرت موظف شدند شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند قرار دادن دستگاه های مجهز به تهویه و ضد عفونی کننده، اجباری کردن استفاده از ماسک حین ورود و خروج افراد به سالن ها و سرعت بخشیدن به ورود و خروج افراد و حفظ فاصله را رعایت کنند.

با این حال تا این لحظه سایت‌های معتبر بلیت فروشی کنسرت‌ها فروش بلیت هیچ کنسرتی را آغاز نکرده اند؛ اما اخبار رسیده از دفتر موسیقی حاکی است درخواست‌های صدور مجوز برای برگزاری کنسرت در تهران در حال ارسال است.

هر افزایش بهایی در رابطه با مراحل مختلف برگزاری یک کنسرت از اجاره بهای سالن گرفته تا هزینه تبلیغات بر قیمت بلیت کنسرت‌های هنرمندانی که به هر شکل هم دلتنگ حضور در کنار هوادارانشان هستند و از طرف دیگر نگران آینده حرفه‌ای خود؛ بر افزایش قیمت بلیت اثر خواهد گذاشت اما آنچه مشخص کننده خواهد بود عزم نهادهای دولتی در کنترل افزایش هزینه هایی است که مستقیما به تصمیمات آنها بستگی دارد.

ترمز قیمت بلیت‌ها کشیده می‌شود؟

محسن رجب‌پور مدیر عامل شرکت ترانه شرقی و یکی از تهیه کنندگان موسیقی گفت: مواردی که همواره در تمام جلسات مورد توجه تهیه‌کنندگان بوده نشان از تمرکز بر این مهم دارد که قیمت بلیت‌ها افزایش چندانی نداشته باشد تا برای مخاطبان برنامه‌های زنده موسیقی هم نیز موجب نارضایتی نشود.

 

محسن رجب پور

 

وی از سیستم محاسباتی خاصی سخن گفت که با توجه به نوسانات تورم، به متوسط قیمتی منجر شود که هم در کف هزینه‌ها و هم در سقف هزینه‌ها نه تهیه کننده ضرر کند و نه مخاطبان با محدودیت‌های مالی مواجه شوند.

بابک ریاحی پور نوازنده با سابقه موسیقی کشور نیز در رابطه با آغاز مجدد فعالیت‌های موسیقی صحنه ای در کشور  گفت: ما از سویی بسیار خوشحالیم که مجددا با هواداران خود در داخل کشور دیدار خواهیم کرد و از سوی دیگر از مسئولان و مخاطبان عزیز خود درخواست داریم با رعایت نکات ایمنی در این برنامه ها حاضر باشند تا خدای نکرده اتفاقی برای مخاطبان و خانواده های عزیز آنها نیفتد.

 

بابک ریاحی پور

 

وی افزود:‌ یک نوازنده در کنسرت و نورپرداز و صدابردار از این پس هم مانند گذشته دستمزد خود را با توافق برگزارکننده کنسرت مشخص خواهند کرد، اما آنچه بیش از بیش میزان افزایش احتمالی قیمت بلیت کنسرت ها را تعیین می‌کند، میزان افزایش اجاره بهای سالن‌ها و سایر هزینه هایی است که از جانب این نهادها اعلام خواهد شد.

 

کنسرت

 

با برگزاری مجدد کنسرت های زنده، قیمت بلیت افزایش می‌یابد؟