مدیر عامل صندوق اعتباری هنر خبر داد؛

اعلام جزییات افزایش مبلغ طرح تکریم اصحاب فرهنگ و هنر

موسیقی نو: به نقل خبرگزاری مهر از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، سید حسین سیدزاده مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به افزایش مبلغ طرح تکریم و کمک مستمری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تکریم هنرمندانی که از سوی شورای ارزشیابی معرفی شده‌اند در اواخر دهه ۷۰ مبلغ ۷۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به هنرمندان پیشکسوت پرداخت می‌کرد که بعد از تأسیس صندوق اعتباری هنر این مهم به صندوق واگذار شد. تا سال ۹۷ این مبلغ تغییر چندانی پیدا نکرد و با توجه به تورم طی این سال‌ها، اثر مادی خود را از دست داد و با اهداف طرح اولیه فاصله پیدا کرد.

سیدزاده افزود: یکی دیگر از اقدامات صندوق، پرداخت مقرری ماهانه به هنرمندانی است که به دلیل از کارافتادگی، بیماری و یا کهولت سن قادر به تأمین معاش نیستند و از محل دیگری نیز حقوق دریافت نمی‌کنند. این افراد با تأیید شورای ارزشیابی به صندوق معرفی و مقرری ماهیانه دریافت می‌کنند. در طرح کمک مستمری مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به مشمولان این طرح پرداخت می‌شد اما در سال ۹۷ با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ دریافتی ماهانه مشمولان طرح تکریم از ۲۰۰ به ۸۰۰ هزار تومان و کمک مستمری ماهانه از ۱۵۰ به ۲۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. پس از اجرایی شدن افزایش مبلغ پرداختی اقدامات لازم برای اخذ تأییدیه از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران انجام و فرایند تکمیل عضویت افراد واجد شرایط با ارائه مستندات انجام شد.

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر با اشاره به افزایش مجدد مبلغ طرح تکریم و کمک مستمری عنوان کرد: با وجود منابع محدود و مشکلات بودجه‌ای، تصمیم گرفتیم در سال جاری نیز پرداختی ماهانه ۲ طرح تکریم و مستمری را افزایش دهیم. بر این اساس مبلغ طرح تکریم از ۸۰۰ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و کمک مستمری از ۲۵۰ به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

سیدزاده در پایان تصریح کرد: هنرمندان ممتاز، سرمایه‌های اجتماعی جامعه ما محسوب می‌شوند. حفظ کرامت آنها بسیار مهم است. هرچند این مبلغ ناچیز است اما با توجه به شرایط موجود افزایش آن کار بزرگی است که انجام شده است و تنها به پاس قدرشناسی از کسانی که است که عمری را در راه بالندگی جامعه صرف کردند.