«استیون سوندهایم» مشهورترین آهنگساز تئاتر درگذشت

 

 

آهنگسازی که برنده ۸ جایزه تونی بود و به عنوان تاثیرگذارترین آهنگساز در عرصه تئاتر موزیکال شناخته می‌شد در ۹۱ سالگی درگذشت.

موسیقی نو: به گزارش خبرگزای مهر به نقل از ورایتی، «استیون سوندهایم» مشهورترین چهره تئاتر موزیکال آمریکا در نیمه دوم قرن بیستم و آهنگسازی که بیشترین جایزه تونی را دریافت کرده بود، از دنیا رفت.

سوندهایم که متولد ۲۲ مارس ۱۹۳۰ بود و به عنوان نماد برادوی شناخته می‌شد، دیروز جمعه در منزلش درگذشت.

نمایش‌های وی از کمدی «اتفاق خنده‌داری که در راه تالار نشست رخ داد» تا نمایش «کمپانی» و «سویینی تاد» اپرایی و نمایش تجربی «اورتورهای اقیانوس آرام»، همه و همه موجب تحول در صحنه‌های نمایش برادوی شدند و به پیشرفت آن کمک کردند. سوندهایم که از دستیاران اسکار هامراشتاین دوم بود، به آرامی از سنت‌های ملودیک تئاتری دور شد و مضامین و ساختارهای پیچیده و ناهمگون موسیقی کلاسیک قرن بیستم را وارد نمایش‌های برادوی کرد.

وی که برنده یک جایزه اسکار، هشت جایزه تونی (بیشتر از هر آهنگساز دیگری)، چندین جایزه گرمی و یک جایزه پولیتزر بود، از سوی فرانک ریچ از نیویورک تایمز به عنوان «بزرگترین و شاید مشهورترین فرد در تئاتر موزیکال» نامیده شد.

وی در عین حال به عنوان یک غزل‌سرا شناخته می‌شود و از فعالیت‌های اولیه‌اش می‌توان از همکاری با لئونارد برنشاین برای خلق «داستان وست‌ساید» و ژول استاین برای خلق «کولی» یاد کرد.

سوندهایم که کارش را به عنوان دستیار در موزیکالی از هامراشتاین شروع کرده بود، پس از پایان مدرسه کارش را با موزیکال «شب شنبه» در برادوی در سال ۱۹۵۳ شروع کرد و پس از آشنایی با برنشتاین موسیقی نمایشی از «رومئو و ژولیت» را در سال ۱۹۵۷ نوشت.

درخشش وی سال ۱۹۶۹ با «کمپانی» رقم خورد و اولین تونی را برای وی به ارمغان آورد. سال بعد «حماقت‌ها» به کسب جایزه تونی دیگری برای انجامید و «موسیقی یک شب کوچک» که سال ۱۹۷۳ بر مبنای رمانسی چخوفی با عنوان «لبخندهای یک شب کوچک» از اینگمار برگمان ساخته شد، موفقیت او را برای همیشه تثبیت کرد.

از موفقیت‌های متاخرتر سوندهایم در برادوی می‌توان از «یکشنبه در پارک با جورج» یاد کرد که برای آن در سال ۱۹۸۵ جایزه پولیتزر را برد.

آخرین نمایش موزیکال وی «سفر جاده‌ای» بود که سال ۱۹۹۹ در شیکاگو به روی صحنه رفت و چند سال بعد به برادوی رسید.

وی سازنده موسیقی متن فیلم‌های سینمایی هم بود از جمله فیلم «استاویسکی» آلن رنه در سال ۱۹۷۴ و موسیقی «دیرتر یا زودتر» که سال ۱۹۹۱ برای ساخت آن موفق به کسب اسکار شد.

این آهنگساز چندین جایزه گرمی نیز برای آلبوم‌های بازیگران موزیکال در کارنامه دارد.

از آثار وی اقتباس‌های متعددی در هالیوود شده است از جمله اقتباس از «سویینی تاد» که در سال ۲۰۰۷ با بازی جانی دپ توسط تیم برتون انجام شد. اقتباس از «در میان جنگل» توسط سونی با بازی مریل استریپ در سال ۲۰۱۴ هم از جمله همین موارد است. ریچارد لینک لیتر نیز در حال اقتباس از یکی از آثار نمایشی وی است.

سوندهایم از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۱ رییس انجمن نمایشنامه‌نویسان آمریکا بود و به افتخار هشتادمین سال تولد وی تئاتر هنری میلر در سپتامبر ۲۰۱۰ به نام تئاتر استیون سوندهایم تغییر نام دارد. در نودمین سالگرد تولد وی نیز تئاتر کویین در وست اند لندن به نام این آهنگساز شد. وی سال ۲۰۱۱ جایزه ویژه از جوایز اولیویه بریتانیا را دریافت کرد و سال ۲۰۱۵ مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را از اوباما گرفت.