استعدادها ناشناخته می‌ماندند اگر جشنواره موسیقی جوان نبود

 

 

 موسیقیدان و نوازنده که آثار آذری رسیده به بخش نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را داوری کرده، معتقد است استعدادهای زیادی در موسیقی مقامی کشورمان وجود دارند که در جشنواره موسیقی جوان شناسایی می‌شوند و زمینه شکوفایی آنها فراهم می‌شود.

موسیقی نو: به نقل از ایرنا از روابط عمومی جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین ملکی‌زاده که امسال برای اولین بار به عنوان داور با جشنواره همکاری دارد، شرکت‌کنندگان بخش نواحی را قابل توجه دانست وتاکید کرد: من سالهای قبل داور نبودم ولی دورادور در جریان داوری‌ها قرار داشتم. به نظرم امسال با افت کیفی شرکت‌کنندگان مواجه بودیم که البته دلیلش کاملا مشخص است.
این داور تصریح کرد؛ شیوع ویروس کرونا، جوانها و علاقمندان به موسیقی را کمی بی‌انگیزه کرده است. به هر صورت امسال از بهترین سال‌های جشنواره نبود اما مثل همیشه استعدادهای خوبی در جشنواره حضور داشتند.
ملکی‌زاده با اشاره به اینکه مخاطب جشنواره ملی موسیقی جوان عاشق هیجان، رقابت و حضور در صحنه است، گفت: همیشه اجرای روی صحنه رقابت را جذاب‌تر، سالم‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌کند و من امیدوارم خیلی زود امکان اجرای جشنواره به شکل قبل برقرار شود.
این داور موسیقی اضافه شدن بخش نواحی به جشنواره ملی موسیقی جوان را یکی از بهترین اتفاقات جشنواره دانست و گفت: جوانانی که به موسیقی و بخصوص موسیقی مقامی روی می‌آورند، سرمایه‌های کشور هستند. برخی از آنها از نقاط دور یا از شهرهای مرزی می‌آیند و کارشان فوق‌العاده است. اجراها درخشان و عالی در این دوره هم داشتیم که من واقعا لذت بردم.
ملکی‌زاده که سالها پیش به عنوان شرکت‌کننده در جشنواره موسیقی جوان حضور داشته، اظهار کرد؛ می‌دانم که شرکت در جشنواره برای جوانان و نوجوانان بسیار مهم و آموزنده است. آنها می‌توانند خودشان را بسنجند، با دیگر شرکت‌کنندگان و داوران آشنا شوند و چیزهای زیادی بیاموزند.
این استاد موسیقی آذری، شاگردانی داشته که در جشنواره ملی موسیقی جوان حضور داشته‌اند و تاکید می‌کند که بعد از جشنواره این جوانان در شهر تبریز شناخته شده‌اند و حالا با اشتیاق بیشتری یه کارشان ادامه می‌دهند.
ملکی‌زاده حمایت از استعدادها و برگزیده‌های جشنواره را ضروری دانست و افزود: من سعی می‌کنم با شرکت‌کنندگان ارتباط بگیرم، کارشان را دنبال کنم و مشاور بدهم. به نظرم لازم‌ است برگزارکنندگان جشنواره هم از شرکت‌کنندگان و بخصوص برگزیدگان حمایت کنند؛ نه صرفا حمایت مادی. همین که برای آنها کنسرتی تدارک دیده شود یا تسهیلاتی برایشان فراهم شود، بسیار امیدبخش خواهد بود.

نقش پررنگ دختران نوازنده لرستانی در جشنواره موسیقی جوان

فرج علیپور نوازنده کمانچه و داور بخش نواحی جشنواره پانزدهم نیز با بیان اینکه جشنواره نقش تاثیرگذاری در کشف استعدادهای جوان در منطقه لرستان داشته، گفت: برگزاری جشنواره موسیقی جوان برروند کار جوانان تاثیر خوبی داشته به طوری که جشنواره ای در لرستان برگزار می‌شود که بواسطه شور و اشتیاقی که جشنواره جوان ایجاد کرده حضور حداکثری نوجوانان وجوانان را در آن شاهدیم.
وی با اشاره به حضور پررنگ دختران در جشنواره موسیقی جوان افزود: طی دوره های اخیر دختران نوازنده خیلی خوب رشد و پیشرفت کردند و همپای پسران حائز رتبه شدند که من به شخصه از خانواده ‌هایشان ممنون هستم که اجازه می‌دهند بچه‌هایشان موسیقی کار کنند.
این نوازنده برجسته کمانچه در خصوص توجه نسل جوان به موسیقی اجدادی‌شان اظهار داشت:در گذشته سرنا نوازان افراد سن بالا بودند اما هم اکنون خیلی نوازنده سرنا حتی در رده سنی جوانان داریم که به نواختن این ساز علاقمند شدند و آن هم بواسطه دیده شدن استادانی چون شاه میرزا مرادی و دیگران است و یا وقتی می بینند من و سایر همکاران عزیز و استادان دیگر در صحنه‌ هستند، تشویق می‌شوند. در حال حاضر جوانانی داریم که کمانچه می‌نوازند و موسیقی سنتی و موسیقی پاپ کار می‌کنند ولی کار اصلیشان همان موسیقی نواحی خودمان است که هروقت بخواهند عرض اندام ‌کنند با موسیقی محلی خودمان این کار را انجام می‌دهند.
داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نقش جشنواره در معرفی این ژانر از موسیقی در سطح جامعه گفت: دو سال است که بواسطه شرایط کرونا شرکت کنندگان امکان اجرا ندارند اما امید داریم سال آینده با یک برنامه‌ریزی  شرکت کنندگان بتوانند همدیگر را از نزدیک ببینند چرا که این مراوده به نوازندگی و تکنیکشان کمک بسزایی میکند.

فرج علیپور با اشاره به پیشرفت چشمگیر جشنواره جوان طی سالهای اخیر در خصوص سطح کیفی آثار شرکت کنندگان گفت:
خیلی عالی بودند و همه خوب کار کردند مخصوصا چند نوازنده در رده سنی الف که واقعا از اجرایشان حیرت کردم.
وی ادامه داد:ما سال‌هاست که  زحمت می‌کشیم اما مسئولین هیچ کاری نکردند و نمی‌کنند. در همین جشنواره جوان چه حمایتی کردند؟ جوایز انقدر کم است. آخر این چه چیزی است؟ اصلاً این‌ را ندهند، یک شاخه گل بدهند خیلی بهتر است.
علیپور با اشاره به بازخوردهای حمایتی از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان گفت:مسئولین می‌توانند با برنامه ریزی این نوازندگان و خوانندگان با استعداد را در هر منطقه دور هم جمع کنند؛ مکانی برای تمرین و اجرا در اختیارشان بگذارند تا آنها به ادامه کار تشویق شوند و سطحشان بالاتر برود و یا اینکه آثار آنها را  ضبط کنند و به صدا و سیما برای پخش دهند همین مسئله تاثیر بسزایی در شکل گیری آینده شغلی آنها دارد.