استاد نوازندگی، خوانندگی و ساختن ساز

 

«محمدنور محب‌زهی» استاد ۷۳ ساله ساز و آواز سنتی خاش سیستان و بلوچستان علاوه بر ساختن آلات و ادوات موسیقی محلی بلوچی و خوانندگی، در عرصه نوازندگی به سه سبک مکرانی، سرحدی و کردی (ایروانی) مهارت دارد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا محب‌زهی در سال ۱۳۲۷ در شهر «خاش» به دنیا آمد، از ۱۰ سالگی نواختن قیچک را نزد دُرمحمد داودی فرا گرفت و در  ۲۰ سالگی با مهارت ساختن ساز قیچک وارد حرفه ساختن ساز ویژه موسیقی بلوچی شد.

 

استادی ماهر در سازسازی

این هنرمند با تجربه در ساختن سه تار بلوچی، رباب هجده تار و تنبورک توانایی بالایی دارد و هم اینک از با تجربه و ماهرترین سازندگان سازهای بلوچی است.
محب زهی کارگاهی برای ساخت و تولید سازهای بلوچی ندارد و در حیاط خانه شخصی خود مشغول به کار و فعالیت بوده و علاوه بر آموزش ساخت سازهای بومی و نوازندگی و خوانندگی به فرزندانش توانسته شاگردان پرشماری را در خاش و شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان تربیت کند.
فرزندان او نیز در ساختن هر نوع ساز تخصص و مهارت داشته و ادامه دهنده راه پدرشان بوده و در ساختن سازهای بومی و نوازندگی و خوانندگی بلوچی استادی ماهر هستند.
وی در ساخت ساز از هیچ گونه وسیله الکترونیکی استفاده نمی کند و از ابزار سنتی مخصوص این کار برای ساختن ساز بهره می برد و هم اینک خواهان حمایت مسوولان وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد  اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ایجاد کارگاه آموزشی و اختصاص تجهیزات و ابزارهای ساخت سازهای بومی است.

 

دارای نشان درجه یک هنری

محمدنور محب‌زهی سرپرست گروه موسیقی تفتان خاش بوده و به همراه این گروه در سال ۱۳۶۸ لوح سپاس جشنواره موسیقی فجر را دریافت و در سال ۱۳۹۸ به خاطر ساخت ساز و جدیت در نوازندگی و خوانندگی نشان درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و هم اینک نیز در شهر خاش به ساختن ساز و فعالیت موسیقایی مشغول بوده و باری دیگر در انتظار دریافت نشان درجه یک ساخت سازهای محلی، نوازندگی و خوانندگی موسیقی بلوچی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خاش گفت: در این شهرستان هنرمندان در قالب انجمن های موسیقی محلی و پاپ و هنرهای تجسمی، قرآن و نمایش فعالیت دارند.
محمدانور ایمانی‌فر اظهار داشت: انجمن های موسیقی محلی سرحد و تفتان در شهرستان خاش به سرپرستی استادان بنام منطقه بهرام سوری زهی و محمدنور محب زهی فعال بوده و در مناسبت های مختلف به اجرای برنامه می پردازند.
وی ادامه داد: تاکنون چهره های شاخص هنری در عرصه موسیقی سنتی بلوچی مفتخر به دریافت نشان برتر هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده اند که یکی از آنها استاد محمدنور محب زهی است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خاش گفت: استاد محب زهی در ساخت سازهای محلی و نوازندگی و آواز دارای توانمندی بوده و در نیمه دوم اسفندماه نشان برتر هنری خود را طی مراسمی از دست وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی دریافت می کند.
به گزارش ایرنا شهرستان مرزی خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.