همایون رحیمیان در گفت‌وگو با موسیقی نو:

ارکستر «پایکوبی» ترکیبی از موسیقی‌های مختلف بود

به گزارش خبرنگار موسیقی نو، ارکستر «پایکوبی» موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان شب گذشته، بیست و هفتم آبان ماه در تالار وحدت به صحنه رفت و با قطعات اجرایی توانست مخاطبان را جذب خود کند.

نخستین قطعه «خاطرات کودکی، قمست نخست از سوئیت ایرانی» به آهنگسازی فرهاد پوپل از شاگردان محمدسعید شریفیان، دوم «رقص مضراب‌ها» اثر سوم پروژه سوئیت ایرانی به آهنگسازی مرحوم حشمت سنجری، سوم «رقص کماله»، چهارم «ساری گلین»، «پاربیزگوناخ گله جک» و «رقص قزاقی» با تنظیم جابر اطاعتی نوازنده بود که پس از آنتراکت قطعه‌ای به یاد امین‌الله رشیدی خواننده پیشگام موسیقی ایرانی با عنوان «چشم به راه» از ساخته‌های این هنرمند و تنظیم همایون رحیمیان اجرا و مورد تحسین مخاطبان قرار گرفت/ سایر قطعات شامل «رقص پروانه‌ها» به آهنگسازی همایون رحیمیان، «سوئیت دانا، قسمت سوم پایکوبی» به آهنگسازی محمدرضا تفصلی آهنگساز و موزیسین، «طلوع» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان به اجرا در آمد.

همایون رحیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی نو گفت: شرایط ارکستر ملی الان خیلی خوب است و کارها و برنامه ها خوب جلو می‌رود، مشکل اساسی وجود ندارد فقط انتظارمان این است که مردم به ارکستر ملی توجه داشته باشند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه همه دوستان نوازنده همکاری می‌کنند و همه هم درجه یک و موزیسین‌های خوبی هستند منتها نیاز به حمایت دارند. ازاین جهت که نوازندگان دستمزد مکفی ندارند به همین دلیل مجبور هستند در ارکسترهای مختلف از جمله برنامه‌های پاپی که علاقه هم بدان ندارند، حضور داشته باشند تا کسب درآمدکنند. همین باعث لطمه خوردن به کارشان می‌شود و امیدواریم این شرایط هم به مرور بهتر شود.

رحیمیان درباره اجرای ارکستر ملی «پایکوبی» در تالار وحدت گفت: این ارکستر ترکیبی از موسیقی‌های کلاسیک و محلی و بومی بود و به خوبی هم دوستان توانستند کار کنند و مردم هم بدان اقبال نشان دادند. خوشبختانه از هنرمندان جوان که تا به حال کارهایشا در ارکستر ملی اجرا هم نشده بود یا حتی در ایران هم اجرا نشده بود، بهره بردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه طرحی برای برنامه‌های آتی ارکستر ملی در نظر دارد،‌گفت:طرحی که من به شورای موسیقی بنیاد رودکی ارائه کردم این است که بتوانیم موسیقی اقوام را اجرا کنیم ، از هر منطقه سه تا چهار قطعه کار کنیم که البته با چند گروه از مازندران، گیلان، کردستان ، آذربایجان و .. صحبت کردم و فکر می‌کنم برنامه جذابی شود.

رحیمیان درپایان گفت: این هم مهم است که برای اجرای موسیقی اقوام نیازی به خواننده هم نیست چرا که بچه‌های موسیقی محلی و قوام به خوبی در کارها شرکت می‌کنند منتها من فقط گله‌ای که دارم از خواننده‌ها است، همان‌هایی که با بیشترشان در کنسرت‌های قبلی کار کردم که الان دیگر خیلی‌هایشان برند شدند اما بهرحال هر کسی فکری برای کار کردن خودش دارد و اگر خودشان نخواهند دیگر نمی‌توان کاری انجام داد.