احمد آزاد، پیشکسوت موسیقی درگذشت

 

احمد آزاد (ترانه سرا، آهنگساز و خواننده) دهم آبان ماه به دلیل بیماری قلبی درگذشت و روز گذشته در اصفهان به خاک سپرده شد.

موسیقی نو: به نقل از ایلنا، «احمد آزاد» (ترانه سرا و آهنگساز) که در زمینه خوانندگی سنتی و «کوچه بازاری» هم فعالیت می‌کرد. دهم آبان ماه دارفانی را وداع گفت و در سکوت خبری به خاک سپرده شد.

او مدت‌ها ساکن آمریکا بود و به دلیل عارضه قلبی در سن شصت سالگی درگذشت. پیکر او پس از انتقال به ایران، صبح دیروز ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

در صفحه مجازی احمد آزاد این توضیحات آمده است:

«او در حین انجام ورزش دچار ایست قلبی شده و پس انجام چند عمل و مدتی بستری شدن در بیمارستان درگذشت. پیکر وی با هماهنگی دفتر منافع ایران در آمریکا به ایران منتقل شد.»

گفتنی است، احمد آزاد، ۱۷ فروردین ۱۳۴۰ در روستای خمک زابل متولد شد. در کودکی به همراه خانواده به اصفهان رفت. پس از اقامت در اصفهان فراگیری ردیف‌های موسیقی ایرانی را نزد جلال تاج اصفهانی و سلفژ را نزد هوشنگ بهشتی آغاز کرد.

احمد آزاد در سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد و در دانشگاه‌های آمریکا به تحصیل در رشته‌هایی نظیر مهندسی برق، مهندسی پرواز، خلبانی، متافیزیک و روانشناسی اجتماعی پرداخت.

او آموخته‌های موسیقی خود را با آموزش‌های هنرمندانی همچون «لقمان ادهمی» و «مهدی تاکستانی» تکمیل کرد و همکاری خود را با «سیاوش زندگانی» آغاز نمود و به اجرای کنسرت‌های متعدد در آمریکا پرداخت. او همچنین به خواندن و تمرین ردیف‌های آوازی وسازی موسیقی ایرانی از جمله ردیف عبدالله دوامی، میرزا عبدالله و محمود کریمی پرداخت. از دیگر استادان احمد آزاد می‌توان به حبیب‌الله بدیعی، جلیل زلاند، ایرج خواجه امیری و اکبر گلپا اشاره کرد.

آزاد تا سال ۲۰۰۸، دَه آلبوم موسیقی و تعدادی ترانه مستقل منتشر کرد.