شاهین فرهت و داستان زندگی اش ؛

آنچه یک هنرمند را مشتاق می‌کند استقبال از کار اوست

شاهین فرهت در پاسخ به اینکه از بین آثار سمفونی خود کدام اثر را ترجیح می‌دهد؟ گفت: آنها مثل بچه‌های من هستند. نمی‌توان بین آنها فرقی گذاشت؛ البته به سمفونی‌های «تهران» و «فردوسی» می‌توان به عنوان بهترین‌ها اشاره کرد.

 

موسیقی نو: به نقل از ایسنا، این هنرمند در پاسخ به این سوال که آثار کدام خواننده را بیشتر می‌شنود و دوست دارد؟ از حسین قوامی و غلامحسین بنان به عنوان خوانندگان مورد علاقه خود یاد کرد و افزود: من همیشه شنونده برنامه «گلهای رنگارنگ» از رادیو بوده‌ام.

این آهنگساز و مدرس موسیقی در ادامه داستان علاقه‌مند شدن خود به موسیقی را این گونه روایت کرد: « من در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمدم. از ۴ سالگی با موسیقی آشنا شدم. سازها و دستگاه‌های موسیقی را می‌شناختم. از ۷ سالگی پیانو می زدم. داستان عشق و علاقه من به موسیقی با شنیدن یک قطعه از آثار بتهون که از رادیو پخش می‌شد، شروع شد که با شنیدن این قطعه در سن ۷ یا ۸ سالگی کاملا میخکوب شدم و سریعا به دنبال تهیه صفحات آن موسیقی رفتم. بعد از آن به دنبال موسیقی رفتم و البته خانواده نیز در این راه بسیار با من همراهی و مرا تشویق کردند و کلاس سوم دبستان پدرم به عنوان جایزه شاگرد اولی یک پیانو برایم خرید.»

فرهت که مهمان تلفنی برنامه صباهنگ رادیو صبا بود، در پاسخ به این پرسش که جوایز مختلف برای او انگیزه بوده یا خیر؟ گفت:«برای من همیشه جوایز اهمیت نداشته است. به نظرم آنچه یک هنرمند را مشتاق می‌کند و برای او تشویقی است استقبال از کار اوست».

از این هنرمند سوال شد که آموزش تجربی یا آکادمیک را برای یادگیری موسیقی پیشنهاد می‌کند؟ پاسخ داد:« من تمام دوره‌های آموزشی خود را به صورت آکادمیک در بهترین دانشگاهای دنیا طی کردم و توصیه می‌کنم که علاقه‌مندان به موسیقی، به صورت آکادمیک وارد این حوزه شوند».

او درباره اینکه چرا بعد از حضور در بهترین دانشگاه های دنیا مجدد به ایران بازگشت؟ گفت:« همیشه نمادهای ایرانی را دوست داشتم و شکرگزار خداوند بودم که زبان مادری‌ام فارسی است. می‌توانم به راحتی کتاب‌های حافظ، سعدی و مولانا بخوانم. از ۲۰ سالگی برای تحصیل در رشته موسیقی از کشور خارج شدم. در آن زمان ویزای تحصیلی به رشته موسیقی تعلق نمی‌گرفت ولی چون زبان انگلیسی خوبی داشتم موفق شدم در رشته پزشکی پذیرش بگیرم.

زمان خروج از کشور پدرم علیرغم اینکه خودش پزشک بود به من تاکید کرد که «موسیقی را ادامه بده؛ چون اگر تو پزشک شوی یک پزشک معمولی می‌شوی ولی با عشق و علاقه‌ای که به موسیقی داری اگر ادامه بدهی هم خودت می‌توانی با رضایت زندگی کنی و همین که حتما در این حوزه به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا می‌کنی که در این صورت می‌توانی بهتر به وطن خدمت کنی». من سال‌های زیادی در خارج از کشور زندگی کرده‌ و تدریس کرده‌ام ولی هر چه می‌گذشت و می‌گذرد بیشتر و بیشتر به وطن و ایران علاقمند می‌شوم».

شاهین فَرهَت آثار متعددی را بر اساسِ فرم‌های رایج در موسیقی غرب مانند: سمفونی، کنسرتو، سوئیت، کانتات، پرلود، فوگ، پوئم سمفونیک، راپسودی و دیگر شیوه‌های مرسوم، خلق کرده که غالباً به فضای موسیقی دوران رمانتیک نزدیک است و در عین‌حال از تأثیر نغمه‌های موسیقی ایرانی نیز بی‌بهره نبوده‌ است.

برنامه موسیقی محور «صباهنگ» هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو صبا پخش می‌شود. این برنامه در هفته جاری به تهیه کنندگی سجاد کلبادی‌نژاد و اجرای فریبا باقری راهی آنتن صبا می‌شود.

علاقه مندان می‌توانند این گفت و گو را از آرشیو برنامه صباهنگ از سایت شبکه به آدرس Radiosaba.ir یا برنامه کاربردی ایرانصدا بشنوند.