آلبوم موسیقی «تهرانِ جان» در ستایش یک شهر

 

 

آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «تهرانِ جان» روز شنبه چهارم دی ماه با حضور دستیار ویژه شهردار تهران در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزارشد.

موسیقی نو: به نقل از مهر، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «تهران جان» از تولیدات مشترک مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۲ و امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور حجت الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی زند وکیلی معاون هنری و امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی این سازمان با همراهی علی‌محمد مودب شاعر و دیگر مدیران فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان روز شنبه چهارم دی ماه برگزار شد.

حسین هوشیار مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۲ تهران و مدیر فرهنگسرای تهران در ابتدای این برنامه گفت: بنده و همکاران به عنوان متولیان فرهنگسراهای تهران تنها فرهنگسرایی است که نام زیبای تهران را به یدک می‌کشد. ما تمام تلاشمان را به کار برده‌ایم آنچه می‌تواند به هویت تهران معنا ببخشد اجرایی شود. در این راستا معرفی جذابیت‌ها و هویت‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران جزو وظایف اصلی بوده که کوشیده‌ایم آن را به سرانجام برسانیم.

مدیر فرهنگسرای تهران افزود: وقتی پیشنهاد تولید آلبوم از سوی امیر حسین سمیعی به ما شد بسیار خوشحال شدیم که عزیزان ما در ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تلاش می‌کنند تا در کارهای مشترکی را با عزیزان در فرهنگسراها انجام دهند. اکنون بسیار خوشحالم که این کار زیبا را با حمایت جناب زندوکیلی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حضور علی محمد مودب، امیر حسین سمیعی و عارف علیزاده به عنوان خواننده به تولید رساندیم و امیدوارم با حضور رسانه‌ها این آلبوم خیلی بهتر معرفی شده و تلاش شود تا کار بیشتر شنیده شود.

عارف علیزاده خواننده آلبوم «تهران جان» هم در این برنامه بیان کرد: باعث افتخار است که در این پروژه حضور دارم و امیدوارم این همکاری به واسطه حضور هنرمندان معتبری که در این عرصه همکار ما بودند استمرار داشته باشد.

بهانه‌های زیبایی که انگیزه ساخت یک آلبوم موسیقی درباره تهران شد

امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از انتشار آلبوم «تهران جان» توضیح داد: این مجموعه حاصل همکاری راهبردی مجموعه‌های فرهنگی مناطق تهران از جمله منطقه ۲۲ با ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. این تلاش ما بوده که این ارتباط را پویا و مستمر با مناطق داشته باشیم. در این راستا ما همکاری با هر منطقه‌ای را با توجه به پتانسیل‌های فرهنگی مناطق آغاز کردیم که در این چند ماهه به مرحله اجرا رسیده است.

وی افزود: تهران پایتخت شیعه جهان است و این کلید واژه بسیار مهمی است که در این چند وقت باید به آن توجه بیشتری می‌کردیم. این شهر، شهر خوبی‌های زیادی است که در این چند روزی که هوا تمیز شده می‌بینیم که چه زیبایی‌های فراوانی دارد. شاخص‌های مذهبی در تهران به قدری برجسته است که می‌تواند بیشتر از شهرهای دیگر به دلیل پایتخت بودنش مورد توجه قرار گیرد. ما در این شهر شاهد آیین‌های مختلفی در عرصه‌های مختلف مذهبی و آیینی هستیم که حتی در وجوه هنری آن نیز به مکاتب هنری مرجع می‌رسد. پس گستردگی و جریان سازی هنری که در این شهر وجود دارد می‌تواند پیوند عمیقی با شاخص‌های جغرافیایی و موضوع پایتخت شیعه در دنیا مورد توجه قرار گیرد.

مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: این مجموعه یک اثر مشتمل بر شعر و موسیقی است که می‌تواند دربرگیرنده جذابیت‌های زیادی برای معرفی هرچه بهتر شهر تهران به عنوان پایتخت شیعه باشد. من امیدوارم امروز ظهر که این اثر در فضای مجازی بارگذاری می‌شود بتواند مورد توجه مخاطبان نیز قرار گیرد.

آدم‌های بی‌خاصیت، تهرانِ سیاه، تهران روشن و چند داستان دیگر

علی محمد مودب شاعر و نویسنده شناخته شده کشورمان هم در مراسم رونمایی از آلبوم «تهران جان» نیز در این نشست گفت: بسیار خدا را شاکرم که بضاعت ناچیزم ادای دینی باشد به مردم شریف و شهیدپرور تهران که امیدوارم مورد قبول آن‌ها قرار گیرد. آلبوم تهران جان یکی از تلاش‌ها برای رسیدن به یک مسیر توحیدی است. این آلبوم در ستایش شهری است که باید آن را از ستیز با روستا دور کرد. ما می‌خواستیم تهران را آنگونه که هست ببینیم. تهرانی که در نقطه سیاسی و معرفتی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد. متاسفانه تهرانی که هست تهران سیاهی است که ناشی از بی تدبیری ماست در حالی که این سرزمین و این منطقه جغرافیایی برای ما تاریخ سازی کرده که حماسه‌های مردمانش واقعاً دربرگیرنده ارزش‌های زیادی است.

وی با قدردانی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: من خوشحالم که جریان تازه نفسی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ایجاد شده که مدیرانش ارتباطات سیاسی و باندی با کسی ندارند. من خدا را شاکرم که نگاه برادرانه مدیران سازمان شرایطی را فراهم کرد که به واسطه حمایت‌ها نگاه تازه‌ای در حوزه موسیقی ایجاد شود و مدیرش بتواند آثار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و ارزشی با حضور هنرمندان شریف این سرزمین تولید کند.

مودب گفت: ما باید خود را درست ببینیم و ایرادها را هم داشته باشیم اما بهتر است خارج از اینها به ظرفیت‌های تهران هم توجه داشته باشیم. ما در این شهر شهیدان و مردمی داریم که یکایک آنها سرمایه هستند و ما باید از این سرمایه‌ها استفاده کنیم که تهران سیاهی که امروز در نگاه ماست روشن‌تر و پربرکت‌تر شود. و البته آدم‌های بی خاصیت ببینند که با حداقل امکانات چگونه می‌توان مرزهای فرهنگی را توسعه داد. و من از همه دست‌اندرکاران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قدردانی می‌کنم که چنین شرایطی را پدید آوردند.

شهر خوب یافتنی نیست، شهر خوب ساختنی است

حجت الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز ضمن گرامیداشت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا و سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از تولید آلبوم «تهران جان» قدردانی و بیان کرد: دوستان می‌دانند که سازماندهی شعارها در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساماندهی نداشت اما بعدها تلاش کردیم که در این زمینه کارهایی را انجام دهیم. اولین شعار ما این بود که «شهر ما یافتنی نیست؛ ساختنی است» و این باوری بود که باید برای تحقق آن دست پیدا می‌کردیم که خوشبختانه در تمام جغرافیای شهر تهران دیدنی است.

وی با تشریح ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران گفت: به اعتقاد من شهری که چندین هزار شهید دارد را باید طلا گرفت، اینها به فرمایشات رهبری امام زادگان عشق هستند. اینها هرکدام می‌توانند زیارت نامه‌ای برای خود داشته باشند که هزاران سال دیگر بوی عطرشان از مزارش بلند می‌شود. اینها قصه نیستند اینها تمدنی هستند که تهران آن را در درون خود دارد. شما از هر زاویه‌ای نگاه کنید می‌بیند که تهران چقدر جای قابل توجهی است. این شهر شخصیت‌هایی دارد که می‌توان فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌های فراوانی برای آن نوشت. این کوچه پس کوچه‌های تهران محل شهادت شهیدانی است که ما در قبال این گرامیان وظایف زیادی داریم که بتوانیم آنها بیشتر و بهتر معرفی کنیم. این شهر علمای بزرگی دارد که گاهی اوقات نسبت به این عزیزان کم توجهی می‌کنیم. اینها گنج‌های ما بودند که نباید آنها را فراموش کنیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: تهران جایگاه کمی ندارد پس قدر این تهران را باید دانست که چه افتخاراتی در این جغرافیا پدید آمده است. همین پرچم‌های بلند ما که دوست داشتم ۱۱۰ عدد از آنها در تهران افراشته می‌شد و امروز فقط توفیق افراشتنن ۷۲ عدد از آنها حاصل شده نشانگر عظمتی است که در کشور هم انجام شده است. از سوی دیگر هیچ پایتختی در دنیا شیعه نیست، شما جایی در دنیا را نمی‌توانید پیدا کنید که تنها پایتخت شیعه در عالم باشد. وقتی نام این شهر مطرح می‌شود نام حضرت زهرا (س)، نام حضرت علی (ع) و نام بزرگان ما تداعی می‌شود. این شهر جایی است که در آن حاج قاسم سلیمانی حضور داشت که تاریخ مدیون اوست. به اعتقاد من هرچه قدر بگذرد ابعاد متفاوتی از این شهید بزرگوار برای ما معین می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برای تهران حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. اما من بازهم می‌گویم که شهر خوب یافتنی نیست، شهر خوب ساختنی است. ما باید در این چارچوب داشته‌هایمان را با زبان فرهنگ و هنر بیان کنیم تا بتوانیم برای رسیدن به الگو شدن در جهان تشیع که فاصله زیادی با آن داریم، کارهای ثمربخشی را انجام دهیم. این اثر پروژه بسیار ارزشمندی است که جا داشت از تولید آن دفاع کنم و از دست‌اندرکاران قدردانی نمایم که دست به کار بزرگی زدند.

کد خبر ۵۳۸۳۳۰۹