آشنایی با غول های موسیقی الکترونیک در دنیا

موسیقی الکترونیک یکی از پرطرفدارترین سبک‌ها در دنیای امروز است و برخلاف تصور، سیاقی با قدمت است که در طول دهه‌های بسیار تکامل یافته است به همین دلیل به معرفی مشهورترین افراد در این حوزه می‌پردازیم.

موسیقی نو: به نقل از ایلنا؛ از گذشته‌های دور تاکنون، و از آن زمان که موسیقی الکترونیک به عنوان یک ژانر معرفی شده، آهنگسازان متعددی به آن علاقه نشان داده‌اند و دست به ساخت و ارائه آثار بسیاری زده‌اند.

ژان میشل ژار (موسیقی‌دان و آهنگساز اهل فرانسه) یکی از موزیسین‌های مطرح سبک الکترونیک است و او را یکی از پیشتازان این عرصه می‌دانند. او در سال ۱۹۷۶ با آلبوم «اکسیژن» شناخته شد و پس از آن به تولید و ارائه قطعات و آلبوم‌های بسیار پرداخت و کنسرت‌های پرفروشی برگزار کرده است.

جان میلتون کیج معروف به جان کیج، یکی از آهنگسازان مطرح سده بیستم آمریکاست. وی را یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان پس از جنگ دوم جهانی می‌دانند. مطرح‌ترین اثر کیج «۴:۳۳» نام دارد. در این اثر نوآورانه،‌ نوازنده یا نوازندگان بدون نواختن حتی یک نت، روی صحنه حاضر می‌شوند و سکوت می‌کنند و در ادامه حاضران به شنیدن صداهای درون سالن می‌پردازند. جان کیج در سال ۱۹۳۸ میلادی، نخستین قطعه‌اش را برای پیانو ساخت و در ۱۹۵۱ میلادی، گروهی از موسیقی‌دانان و مهندسان صدا را به‌کار گرفت تا نخستین قطعه موسیقی‌اش را روی نوار مغناطیسی ضبط کند و در این کار موفق عمل کرد.

پیر شِـفِـر (آهنگساز، موسیقی‌دان فرانسوی) یکی دیگر از هنرمندانی است که علاوه بر فعالیت در عرصه نقد و اجراهای رادیویی در زمینه تولید آثار موسیقایی تجربی نیز فعالیت داشته و او  را یکی از پیشگامان موسیقی الکترونیک برمی‌شمرند.

تنجرین دریم نام گروهی آلمانی است که در سال ۱۹۶۷ توسط ادگار فروسه و کلاس شولتز تاسیس شد. اعضای این گروه صرفا به تولید و اجرای آثار الکترونیک می‌پرداخته‌اند و عمده شهرت آنها به دلیل فعالیت در این عرصه است.

رابرت مایلز با نام اصلی ربرتو کونجینا یکی از هنرمندان ایتالیایی ساکن سوییس است که در سال ۲۰۱۷ درگذشت. رابرت مایلز یکی از آهنگسازان مشهور سبک «ترنس» است. سبک «ترنس» در اوائل دهه نود میلادی ظهور کرد و مایلز نقش بسزایی در معرفی آن به جهانیان داشته است. یکی از دلایل اهمیت این سبک، ضرب‌آهنگ همنوا با قلب انسان است که باعث همراهی مخاطب با اثر می‌شود. برخی از روانشناسان بالینی شنیدن آثار «ترنس» را باعث ایجاد خلسه و ایجاد سرخوشی و آرامش در شنونده می‌دانند.

سش نیز نام یک گروه آلمانی است که در سبک و سیاق موسیقی الکترونیک فعالیت می‌کرده است. ساشا لاپسن عضو اصلی گروه مذکور است که به اتفاق اعضا شش آلبوم منتشر کرده است. آخرین آلبوم گروه  «سش» سال ۲۰۰۷ منتشر شده و تولید آخرین قطعه آن نیز مربوط به سال ۲۰۰۸ میلادی است.

انیگما یکی دیگر از گروه‌های آلمانی است که در سال ۱۹۹۰ میلادی، توسط مایکل کرتو، دیوید فرستین و فرانک پترسن تاسیس شد. اعضای گروه مذکور علاوه بر برگزاری کنسرت‌های متعدد چندین قطعه و آلبوم در کارنامه دارند.

آندره تنه برگر با نام مخفف «ای تی بی» نیز یکی دیگر از موزیسین‌های آلمانی است که در سبک «ترنس» فعالیت می‌کند. او در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، و ۲۰۱۴ بر اساس رتبه‌بندی سالیانه مجله «دی‌جی» در صدر جدول قرار گرفته و موفق به کسب رتبه‌های بیست و یکم، سی و سوم و پنجاه و هشتم شده است. وی در سال ۲۰۱۶ نیز در میان دی‌جی‌های جهان رتبه شصت و یکم را از آن خود کرد.

شیلر نیز یکی دیگر از گروه‌های آلمانی فعال در حوزه موسیقی الکترونیک است. این گروه که طی دو سه سال گذشته در ایران نیز کنسرت‌هایی را برگزار کرده، توسط کریستوفر فن دیلن (موزیسین آلمانی) تاسیس شده و نخستین آلبوم حرفه ای خود را در سال ۱۹۹۸ منتشر کرده است.

گفتنی است کریستوفر فن دیلن در سال ۱۳۹۷ برای ضبط بخش‌هایی از آلبوم «Morgenstun» به ایران آمد و با هنرمندانی چون یلدا عباسی، پویا سرایی و پیروز ارجمند همکاری کرد، علاوه بر اینکه یلدا عباسی در تور کنسرت‌های سال ۲۰۱۹ نیز گروه «شیلر» را در آلمان همراهی کرد.

 برایان انو، افکس تویین، موبی، کلاوس، پیر هنری، اشتوک هاوزن، بیورک و پیر شفر دیگر چهره‌های مطرحی هستند که در زمینه موسیقی الکترونیک فعالیت می‌کنند. رفلکس، وارپ و پلنت میو نیز از مهم‌ترین و معتبرترین ناشران موسیقی الکترونیک جهان هستند. البته تلفیق موسیقی الکترونیک با دیگر سبک‌ها و سازها نیز اتفاقی معمول در دنیاست و از افراد مطرح این بخش می‌توان به  «نیلز فرام» و «اولافور آرنالدز»، «مکس ریشتر» و «جان کیج» اشاره کرد.