آشنایی با ساز کوبه ای ماراکا یا ماراکاس / جغجغه سازها

موسیقی نو: ساز کوبه ای ماراکا یا ماراکاس (به اسپانیایی: Maracas) یا جغجغه سرخ‌پوستی که ریشه آن از سرخ‌پوستان قاره آمریکا است. در برخی قبایل، از این جغجغه‌ها در مراسمی برای دعای باران استفاده می شده‌ است. در برخی قبایل دیگر و به ویژه در میان قبایل با اعتقادات شمن‌باوری، از جغجغه برای احضار روح نیاکان کمک گرفته می‌شده‌است. در برخی قبایل، جغجغه یکی از دارایی‌های پرارزش رؤسای قبیله به‌شمار می‌آمده است.

 

 

ساز کوبه ای ماراکا گاهی اوقات به نام رومبا شیکر یا چاک چاک chac-chac نیز نامیده می شود، جغجغه ای است که در بسیاری از ژانرهای موسیقی کارائیب، موسیقی لاتین یا کلاسیک غربی ظاهر می شود. این ساز با دسته تکان داده می شود و معمولاً به عنوان بخشی از یک جفت نواخته می شود و در موسیقی کارائیب ، آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی رایج است. ماراکاس یک ساز جغجغه ای است که به طور سنتی از کدو تنبل خشک شده یا صدف لاک پشت ساخته می شود که با لوبیا ، مهره یا سنگریزه پر شده و با پرهای قرمز رنگ گوارس (ibis مخملک) تاج گذاری شده است. امروزه ماراکاس ها از مواد مختلفی ساخته می شوند، ماراکاهای چوبی، مارکا های الیافی، ماراکا های پوست خام و ماراکا های پلاستیکی از انواع ماراکاس ها هستند. توپ های ماراکاس مدرن نیز از چرم، چوب یا پلاستیک ساخته شده اند.

سازنده کوبه های لاتین Latin Percussion یک نوع طرح ماراکاس بسیار محبوب با توپ های پلاستیکی و  بسیار سفت(LP 281) تولید می کند. برخی از شرکت های دیگر آنها را کپی کرده اند. این ماراکاس ها بسیار بلند هستند و به عنوان یک ابزار موسیقی، اسباب بازی عالی در آموزش موسیقی برای کودکان خردسال هستند.

ماراکاس Maracas متعلق به گروه ایدیوفون است که از سازهای موسیقی تشکیل شده است که بدون استفاده از تار ، هوا یا غشاء از طریق ارتعاش صدا ایجاد می کنند. بر خلاف ایدیوفون هایی که هنگام ضربه صدا تولید می کنند (مانند کاستانت ، سنج و زایلوفون) ، ماراکاها متعلق به زیر مجموعه ای از ایدیوفون های تکان داده شده هستند.

نواختن این ساز کوبه ای لاتین ساده به نظر می رسد ، تسلط بر ماراکاها نیاز به تمرین و هماهنگی زیادی دارد.

تاریخچه

جغجغه های مشابه ماراکاها برای هزاران سال در آفریقا ، جزایر اقیانوس آرام و قاره آمریکا وجود داشته و جزء اصلی موسیقی لاتین است. مردم آراوکانی ، که در مرکز شیلی کنونی زندگی می کنند، ممکن است اولین کسانی باشند که از کلمه ماراکا برای توصیف جغجغه کدو در حدود ۵۰۰ قبل از میلاد استفاده کرده اند. با این حال ، برخی از مورخان ریشه این کلمه را به مردم توپی در برزیل قبل از استعمار نسبت می دهند. همچنین در غرب آفریقا سوابق باستانی از ماراکاها وجود دارد ، جایی که افسانه گینه الهه ای را توصیف می کند که از یک کدو تنبل و سنگریزه سفید ماراکا ساخته است.

ماراکاس (از Guaraní mbaracás) ، که به نام تاماراکاس tamaracas نیز شناخته می شود، جغجغه های فالگیری بود، یک معجزه بومی توپینامبا برزیلی، که در قبایل دیگر بومی، مانند گوارانی، اورینوکو و فلوریدا نیز یافت شده و در رقص آنها و برای شفای بیماران استفاده می شده است. آندر کوراندروس (شفا دهنده ها) از ماراکا در مناسک درمانی خود استفاده می کنند.

 

۴ روش استفاده موسیقیدانان از ساز کوبه ای ماراکا یا ماراکاس جغجغه سازها 

ماراکاها صداهای متفاوتی را بسته به جنس بیرونی ، پر کننده های داخلی و اندازه تولید می کنند و در بسیاری از ژانرهای موسیقی رایج هستند.

  1. در موسیقی کوبا: موسیقیدانان معمولاً از ماراکا برای حفظ ضربان و ارائه همراهی موزون در ژانرهای موسیقی کوبا مانند سالسا ، گواراچا ، پسر کوبانو ، چا چا چو و مامبو استفاده می کنند.
  2. در موسیقی آفریقایی-پورتوریکو: بازیکنان ماراکا معمولاً از یک ماراکا با ارتفاع بیشتر و یک ماراکا با صدای پایین تر استفاده می کنند-به جز سبک موسیقی آفریقایی-پورتوریکو بومبا ، که فقط از یک ماراکای بزرگ استفاده می کند.
  3. در موسیقی ارکستری: در حالی که ماراکاها بیشتر در موسیقی لاتین رایج هستند ، اما محدود به این ژانر نیستند. به عنوان مثال ، در سال ۱۹۴۲ ، آهنگساز مشهور آمریکایی لئونارد برنشتاین در سمفونی Jeremiah خود از ماراکا به عنوان چوب استفاده کرد.
  4. در موسیقی راک اند رول: بو دیدلی ، پیشگام راک اند رول ، در آهنگهای خود مکراها را اغلب استفاده می کرد.

….