موسیقی نو – پایگاه خبری تحلیلی

نقد، تحلیل و اخبار موسیقی ایران و جهان


"مقاله"

غم‌آواهایی زیبا، متبلور درعشق اصیل
یادداشتی برای موسیقی مجموعه تلویزیونی گیلدخت

غم‌آواهایی زیبا، متبلور درعشق اصیل

    موسیقی نو: مهبد مکّی     فیلسوف عرب، اسحاق کِندی تنها انسان را موجودِ پرتوپذیر از هنر و علم موسیقی نمی‌داند. چه که به این منظور، گویی حیوانات را نیز _به گونه‌ای_ از فهم این علم بهره‌ای است. او...

بیشتر ...
جهانی شدن و موسیقی ایران زمین

جهانی شدن و موسیقی ایران زمین

    Globalization  یا  Globalisation  واژه ای غربی است که به فارسی، جهانی شدن ترجمه شده است و برخی آن را جهانی سازی ترجمه کرده اند. موسیقی نو: بابک داریوش*؛ برخی از نظریه پردازان شروع «جهانی شدن» را مرتبط با امپراطوری های...

بیشتر ...
هر آنچه در مورد گوش دادن به موسیقی در ماشین باید بدانید

هر آنچه در مورد گوش دادن به موسیقی در ماشین باید بدانید

    گوش دادن به موسیقی در ماشین یکی از بهترین راه ها برای شاد نگه داشتن خود در رانندگی های طولانی و خسته کننده است. چه حال شما خوب باشد چه بد، وقتی صدای موسیقی سیستم استریوی ماشین خود را بالا می برید، حال و هوای شما...

بیشتر ...
کولیان ایران روایت گر موسیقی قومی خاص

کولیان ایران روایت گر موسیقی قومی خاص

  موسیقی کولیان ایران در حقیقیت نیمی از موسیقی سازی و ترانه ای ایران را در مناطق گوناگون کشور تشکیل می دهد.     موسیقی نو:  تاثیرات موسیقی کولیان بر موسیقی ایران هنوز پوشیده مانده است . اما هرکجا که اینان...

بیشتر ...
مدرنیسم در موسیقی و نگرش آدورنو

مدرنیسم در موسیقی و نگرش آدورنو

    مدرنیسم در وجه کلی‌اش گویی برای نظریه‌پردازان مارکسست مسئله‌آفرین است و مدرنیسم در موسیقی استثنایی بر این قاعده‌ی کلی نیست. درگیر شدن‌های شوستاکویچ با مدرنیسم در دهه‌ی 1930، همچو در اپرایش با عنوان لیدی...

بیشتر ...
«ترصیع» در شعر و موسیقیِ فارسی

«ترصیع» در شعر و موسیقیِ فارسی

  موسیقی نو - محمدرضا ممتازواحد | «ترصیع»، در زُمره‌ی آرایه‌های شعر و ادبِ فارسی است. در موسیقی ایرانی نیز، این مهمّ حایز اهمیت بوده و هست. این نوشتار می‌کوشد، ترصیع در شعر و موسیقیِ فارسی را مورد بررسی و واکاوی قرار...

بیشتر ...
مکتب‌های موسیقیِ «ایرانِ فرهنگی» در گذر زمان ( بعد از عصر صفویه ) – بخش چهارم

مکتب‌های موسیقیِ «ایرانِ فرهنگی» در گذر زمان ( بعد از عصر صفویه ) – بخش چهارم

موسیقی نو: موسیقی فارس- محمدرضا ممتازواحد | حال، با تثبیت نظام ساختاری نوین موسیقی ایران (یعنی موسیقی دستگاهی) در مکتب موسیقی «قجریه» (امینی، ۱۳۹۹)؛ با تغییرات و تحولات سیاسی و اجتماعی در آن عصر به‌ویژه در دو...

بیشتر ...
معماری و موسیقی
‌‌‌درآمدی بر مشترکات مفاهیم زیبایی شناسانۀ موسیقی و معماری ایران زمین

معماری و موسیقی

      این نوشتار برآمده از تبادل نظر و گفتگوی استاد صدیق تعریف، ردیف‌دان و خواننده موسیقی اصیل ایرانی و دکتر بابک داریوش، استاد معماری و رئیس موسسه تحقیقاتی شیخ بهایی است.  صدیق تعریف، بابک...

بیشتر ...
«تحریر» در زُمره‌ی مهم‌ترین و ساختاری‌ترین عناصرِ «آرایه»ای در موسیقی دستگاهی ایران

«تحریر» در زُمره‌ی مهم‌ترین و ساختاری‌ترین عناصرِ «آرایه»ای در موسیقی دستگاهی ایران

      موسیقی نو: محمدرضا ممتازواحد | در زُمره‌ی مهم‌ترین و ساختاری‌ترین عناصرِ «آرایه»ای در موسیقی دستگاهی ایران، «تحریر» را بایستی مورد توجه و بررسی بیشتر قرار داد. «تحریرها» نیز چون «گوشه‌های ردیف موسیقی ملی»،...

بیشتر ...
موسیقی در دوران هخامنشیان /گمشده ای در تاریخ

موسیقی در دوران هخامنشیان /گمشده ای در تاریخ

    موسیقی نو: حمیدرضا ولیان؛ دسترسی ما به ناریخ باستان ایران به چند جهت محدود است. از جمله اینکه، تحقیقات وسیع و مناسبی از بجامانده های تاریخی صورت نگرفته است؛ چه آن ها که کشف شده اند و چه آن ها که هنوز در زیر خاک...

بیشتر ...